Kudika
22 Ianuarie 2019

Un atac de panică este un val intens de frică caracterizat de neașteptare și de intensitate debilitantă, de imobilizare. Atacurile de panică apar adesea fără nici un avertisment și, uneori, fără un declanșator clar.

atac de panica

Ce este un atac de panică?

Cum se manifesta atacul de panica

Semne și simptome de atac panică

Cauzele atacurilor de panică și tulburării de panică

Sfaturi de auto-ajutorare pentru atacuri de panică

Tratamentul pentru atacurile de panică și tulburarea de panică

Medicamente pentru atacuri de panică și tulburare de panică

Ce este un atac de panică?

Un atac de panică este un val intens de frică caracterizat de neașteptare și de intensitate debilitantă, de imobilizare. Atacurile de panică apar adesea fără nici un avertisment și, uneori, fără un declanșator clar. Acestea pot apărea chiar și atunci când sunteți relaxați sau adormiți.

Cum se manifesta atacul de panica

Un atac de panică poate fi o apariție o singulară, deși mulți oameni se confruntă cu episoade repetate. Reacțiile de panică recurente sunt adesea declanșate de o situație specifică, cum ar fi trecerea unui pod sau vorbirea în public - mai ales dacă această situație a provocat un atac de panică înainte. De obicei, situația care provoacă panică este una în care vă simțiți în imposibilitatea de a scăpa, declanșând răspunsul corpului de luptă sau fuga.

Este posibil să vă confruntați cu unul sau mai multe atacuri de panică, dar să fiți altfel perfect fericiți și sănătoși. Sau atacurile de panică pot apărea ca parte a unei alte tulburări, cum ar fi tulburarea de panică, fobia socială sau depresia. Indiferent de cauză, atacurile de panică sunt tratabile. Există strategii pe care le puteți utiliza pentru a face față simptomelor, precum și tratamente eficiente.

Semne și simptome de atac panică

Semnele și simptomele unui atac de panică se dezvoltă brusc și ajung, de obicei, la vârf în 10 minute. Acestea rareori durează mai mult de o oră, cele mai multe se termină în 20-30 de minute. Atacurile de panică se pot întâmpla oriunde și în orice moment. Puteți avea unul în timp ce vă aflați într-un magazin de cumpărături, mergând pe stradă, conducând în mașină sau chiar așezat pe canapeaua de acasă.

Simptomele de atac de panică includ:

  • Lipsă de respirație sau hiperventilație
  • Palpitații
  • Dureri toracice sau disconfort
  • Tremuratul
  • Sentimentul de sufocare
  • Sentimentul de detașare de împrejurimile voastre
  • Transpiraţie
  • Greață sau stomac deranjat
  • Senzație de amețeală
  • Senzații de amorțeală sau furnicături
  • Teama de a muri, de a pierde controlul

Cauzele atacurilor de panică și tulburării de panică

Deși cauzele exacte ale atacurilor de panică și ale tulburării de panică sunt neclare, tendința de a avea atacuri de panică este în familie. Există, de asemenea, o legătură cu tranzițiile majore de viață, cum ar fi absolvirea colegiului și intrarea la locul de muncă, căsătoria sau copilul. Stresul sever, cum ar fi moartea unui iubit, divorțul sau pierderea locului de muncă pot provoca, de asemenea, atacuri de panică.

Atacurile de panică pot fi, de asemenea, cauzate de afecțiuni medicale și alte cauze fizice. Dacă suferiți de simptome de panică, este important să vedeți un medic pentru a exclude următoarele posibilități:

Prolapsul valvei mitrale, o problemă cardiac ce apare atunci când una din supapele inimii nu se închide corect

  • Hipertiroidismul (glanda tiroidă hiperactivă)
  • Hipoglicemia (scăderea zahărului din sânge)
  • Utilizarea de droguri (amfetamine, cocaină, cafeină)

Sfaturi de auto-ajutorare pentru atacuri de panică

Indiferent cât de neputincioși puteți să simțiți atacurile de panică, este important să știți că există multe lucruri pe care le puteți face pentru a vă ajuta. Următoarele tehnici de auto-ajutorare pot avea o mare importanță pentru a vă ajuta să depășiți panica:

Citiți despre panică și anxietate. Simpla cunoaștere a mai multor informații despre panică poate face multe spre ameliorarea stresului. Citiți despre anxietate, tulburări de panică și răspunsul la luptă sau fuga experimentat în timpul unui atac de panică. Veți învăța că senzațiile și sentimentele pe care le aveți atunci când sunteți în panică sunt normale.

Evitați fumatul, alcoolul și cofeina. Acestea pot provoca atacuri de panică la persoanele sensibile. De asemenea, aveți grijă cu medicamentele care conțin stimulente, cum ar fi pastilele de dietă.

Aflați cum să vă controlați respirația. Hyperventilația aduce multe senzații care apar în timpul unui atac de panică. Respirația profundă, pe de altă parte, poate ameliora simptomele de panică. Învățând să vă controlați respirația, vă puteți liniști când vă veți simți anxios. Și dacă știți cum să vă controlați respirația, este și mai puțin probabil să creați senzațiile de care vă este frică.

Practicati tehnicile de relaxare. Atunci când se practică în mod regulat, activități precum yoga, meditația și relaxarea musculară progresivă întăresc răspunsul de relaxare al organismului - opusul răspunsului la stres implicat în anxietate și panică. Și nu numai, aceste practici de relaxare promovează relaxarea, dar ele măresc și sentimentele de bucurie și echilibru.

sport regulat. Exercitiul fizic este un remediu natural de anxietate asa ca incearca sa te misti in cel putin 30 de minute in cele mai multe zile (trei sesiuni de 10 minute sunt la fel de bune). Exercițiul aerobic ritmic care necesită mișcarea atât a brațelor cât și a picioarelor - cum ar fi mersul pe jos, alergatul, înotul sau dansul - poate fi deosebit de eficient.

Somnul insuficient sau de proastă calitate poate provoca anxietatea, așa că încercați să obțineți șapte până la nouă ore de somn odihnitor pe timp de noapte.

atac de panicafoto: By Chinnapong, Shutterstock

Tratamentul pentru atacurile de panică și tulburarea de panică

Cea mai eficientă formă de tratament profesional pentru combaterea atacurilor de panică, a tulburării de panică și a agorafobiei este terapia. Chiar și un curs scurt de tratament poate ajuta.

Terapia cognitivă comportamentală se concentrează asupra modelelor de gândire și a comportamentelor care susțin sau declanșează atacurile de panică și vă ajută să vă uitați la temerile dvs. într-o lumină mai realistă. Odată ce ați aflat că nu se va întâmpla nimic cu adevărat dezastruos, experiența panicii devine mai puțin terifiantă.

Terapia cu expunere pentru tulburarea de panică vă permite să simțiți senzațiile fizice de panică într-un mediu sigur și controlat, oferindu-vă posibilitatea de a învăța modalități mai sănătoase de a face față. Vi se poate cere să hiperventilați, să vă scuturați capul dintr-o parte în alta sau să vă țineți respirația. Aceste exerciții diferite provoacă senzații similare simptomelor de panică. Cu fiecare expunere simțiți un sentiment mai mare de control asupra panicii.

Medicamente pentru atacuri de panică și tulburare de panică

Medicatia poate fi folosita pentru a controla temporar sau a reduce unele dintre simptomele de tulburare de panica. Cu toate acestea, nu tratează sau rezolvă problema. Medicatia poate fi folositoare in cazuri grave, dar nu ar trebui sa fie singurul tratament urmarit. Medicatia este cea mai eficienta atunci cand este combinata cu alte tratamente, cum ar fi terapia si modificarile stilului de viata, care abordeaza cauzele care stau la baza tulburarii de panica.

Medicamentele utilizate pot include:

Antidepresive. Este nevoie de câteva săptămâni înainte de a începe să lucreze, deci trebuie să le luați în mod continuu, nu doar în timpul unui atac de panică.

Benzodiazepinele. Acestea sunt medicamente anti-anxietate care acționează foarte repede (de obicei în decurs de 30 de minute până la o oră). Luarea lor în timpul unui atac de panică asigură ameliorarea rapidă a simptomelor. Cu toate acestea, benzodiazepinele sunt extrem de dependente și prezintă simptome severe de sevraj, astfel încât acestea trebuie utilizate cu prudență.

Foto prima pagina: By Tero Vesalainen, Shutterstock

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: