Ați auzit cumva despre „scorțișoara falsă” și „scorțișoară adevărată”? Ei bine există mai multe tipuri de scorțișoară pe rafturile magazinelor, voi pe care o folosiți în bucătărie?

Cele mai cunoscute tipuri de scortisoara sunt:

  • Scortisoara adevarata Ceylon (Cinnamomum zeylanicum)

  • Scorțișoara indoneziană (Cinnamomum burmanni)

  • Scorțișoara vietnameză (Cinnamomum loureiroi)

  • Scorțișoara Cassia sau Scorțișoara chinezească (Cinnamomum aromaticum).

Cele mai comune sunt scorțișoara Cassia și scorțișoară Ceylon. Cassia și Ceylon, deși aparțin aceleiași familii, prezintă multe diferențe, având gust, aromă și culoare diferită, altă proveniență, alt preț și altă concentrație a nutrienților.

Horoscopul SANATATII: descopera ce iti rezerva astrele in aceasta saptamana

Ambele tipuri de scorțișoară sunt obținute din scoarța interioară a arborelui se scorțișoară. Cassia provine din Cinnamomum Cassia (Cinnamomum aromaticum), iar scorțișoara Ceylon din specia de arbore Cinnamomum zeylanicum.

Scorțișoara Cassia este originară din Ghina, de aceea se mai numește și scorțișoară chinezească, fiind și cel mai întâlnit sortiment, pe când Ceylon provinde din India și Sri Lanka.

scortisoara falsa cassia vs scortisoara adevarata Ceylon

Scorțișoara Cassia vs scorțișoara Ceylon: diferențe de culoare, gust, aromă

Specia Cassia prezintă o culoare cărămizie, un maroniu roșiatic, în timp de Ceylon prezintă o nuanță de maro mai puțin intensă. Cassia are și o aromă puternică, cu un gust puțin strident, în timp ce specia Ceylon are aromă și gustul mai fine.

Scorțișoara Cassia (scorțișoara falsă) și scorțișoară Ceylon (scorțișoara adevărată)

Deși aromă și gustul speciei Cassia sunt mai atrăgătoare în consum, totuși această scorțișoară a primit denumirea de „falsă”. Această denumire se datorează conținutului în cumarină, substanța care, consumată în exces, poate avea efecte toxice asupra sistemului nervos și ficatului.

Scorțișoara Cassia prezintă o concentrație de cumarină de 1%, pe când specia Ceylon conține 0,004% cumarină. Tocmai din aceste considerente specia Cassia a fost numită „scorțișoara falsă”, iar Ceylon „scorțișoară adevărată”.

Aceste denumiri sunt improprii, fiecare tip de scorțișoară este „adevărată” atâta vreme cât se obține din arborii aceleiași specii.

Iti recomandam un produs: Scortisoara Ceylor pulbere ecologica disponibila in magazinele Vegis.ro

Efecte ale cumarinei

Intoxicația cu cumarină este rar întâlnită, iar specialiștii nu recomandă un consumă mare de scorțișoară, mai ales din specia Cassia. Iată câteva efecte toxice ale cumarinei care au fost dovedite prin studii de specialitate (vezi referințele):

  • Cumarină poate fi toxică pentru ficat.
  • Consumul excesiv de cumarină poate crește riscul de cancer pulmonar, hepatic și renal;
  • Cumarină poate duce la afectarea mucoasei bucale și la apariția aftelor;
  • Poate provoca iritații și probleme respiratorii, mai ales la persoanele cunoscute cu alergii sau care inhalează scorțișoara pudra. Specialiștii nu recomandă să lăsăm scorțișoară pudra la îndemâna copiilor, existând și cazuri de deces.
  • Cumarină poate interacționa cu multe medicamente. Întrebați medicul despre posibile interacțiuni dacă urmați vreun tratament. Puteți folosi de asemenea acest site pentru verificări: Drug Interactions Checker

Dincolo de veștile rele, totuși consumul moderat de scorțișoară, în pecial de scorțișoară Ceylon, aduce reale beneficii pentru sântate, conform studiilor (vezi referințe):

  • Prezintă efecte antimicrobiene, studiile arată că consumul de scorțișoară inhibă creșterea Listeriei și a E. coli, dar și a Candidei (chiar și cea rezistență la fluconazol). Uleiul de scorțișoară are acțiune antimicrobiană în intervalul 10-150 μg / ml.
  • Scorțișoară poate să inhibe și activitatea Staphylococcus epidermidis;
  • Este un foarte bun antioxidant;
  • Prezintă efecte antiinflamatorii, scade inflamația la nivel general, putând fi utilă inclusiv în bolile inflamatorii cronice;
  • Cumarină prezintă efecte benefice în cazul celor care suferă de diabet de tip II, scăzând glicemia, colesterolul total și trigliceridele;
  • Cumarină este benefică în prevenția și tratarea bolilor cardiovasculare și dislipidemiilor, având efecte similare cu simvastatină, scade tehsiunea arterială, scade colesterolul și trigliceridele;
  • Crește performanțele intelectuale;

Câtă scorțișoară putem consuma fără a ne pune sănătatea în pericol?

Specialiștii au precizat că pentru un adult limță de cumarină este de (0.1 mg/kg), ceea ce înseamnă că o persoană de 60 kg poate consuma cel mult o linguriță de scorțișoară/zi pentru a ajunge la valorile maxime considerate sigure.

Pentru copii este indicat să ne îndreptăm către scorțișoară Ceylon sau să oferim cu moderație produse bogate în scorțișoară Cassia celor mici.

În cazul bebelușilor urmăriți ghidurile OMS pentru diversificarea alimentatiei:

IMPORTANT: Folosiți numai la recomandarea medicului suplimentele alimentare/ceaiurile care conțin scorțișoară/cumarină.

Referințe:

Foto: bonchan, Krasula/shutterstock

Horoscopul SANATATII: descopera ce iti rezerva astrele in aceasta saptamana

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: