Orezul roșu, brun, alb sau negru: care este cel mai bun?

Orezul roșu, brun, alb sau negru: care este cel mai bun?

Dacă ați consumat deja toate aceste tipuri de orez, probabil că anumite rețete vă plac mai mult din punct de vedere al gustului. Însă dacă doriți o comparație din punct de vedere nutrițional, este bine să cunoașteți diferențele care există între aceste tipuri de orez.

Fiind cereale și toate aparțînând aceleiași specii, diferențele între tipurile de orez nu sunt foarte mari, dar în unele situații pot fi luate în considerare. De exemplu poate fi important să știți că orezul alb se obține prin decorticare și procesare ușoară, astfel încât se elimina complet germenii și tărâțele pe care le-ar putea conține și totodată scade conținutul în fibre, informație ce poate fi utilă în unele diete restrictive (de exemplu in diverticuloza colonica unde se evita orezul integral).

Care este cel mai bun: orezul alb, roșu, negru sau brun?

Orezul alb

Orezul alb mai este cunoscut că și orez rafinat, este de fapt orez decorticat și ușor rafinat, îl gășiți sub mai multe tipuri și având gusturi diferite, timp de gătire diferit (orez prefiert, orez instant sau rapid, orez cu bob lung, dar și orez basmati considerat a fi foarte gustos și pe care îl puteți găși si nedecorticat).

Orezul alb este cel mai des folosit în bucătărie, are un conținut de fibre mai mic comparativ cu orezul integral, un conținut mult mai sărac în vitamine (mai ales din complexul B), însă destule calorii. Pentru persoanele sănătoase, care nu au contraindicație în privința consumului de tărâțe și alimente (de ex. cereale sau semințe) nedecorticate, orezul alb ar trebui să reprezinte ultima opțiune, fiind cel mai “saract nutritional” dintre toate tipurile de orez.

tipuri de orez alb negru brun rosu

Orezul roșu

Orezul roșu prezintă această culoare datorită conținutului într-un antioxidant și pigment totodată numit antocianina. Antocianii scad stresul oxidativ, diminuand astfel efectele nocive ale radicalilor liberi din organism, ajută în prevenția și tratarea bolilor cardiovasculare și a hipertensiunii arteriale, protejează ADN-ul și prezintă proprietăți anticanceroase. Antocianii se mai găsesc în coacăze, ceapă roșie, măceșe, varză roșie etc. Pentru că nu este decorticat, orezul roșu conține o cantitate mare de fibre, vitamine din complexul B, fier, antioxidanți, magneziu, zinc, lignani, vitamina E, proteine și carbohidrați complecși.

Orezul roșu este și foarte sățios, de aceea poate fi recomandat în meniul celor care doresc să piardă câteva kilograme.

Orezul negru

Orezul negru conține cea mai mare cantitate de antioxidanți comparativ cu altă varietate de orez și este destul de sărac în calorii. Este bogat în fibre, antioxidanți, fitonutrienți, vitamina E, proteine, fier magneziu, zinc, calciu, cupru, seleniu, proteine și aminoacizi esențiali, vitamine din complexul B și alți nutrienți. Conține resveratrol, considerat că fiind cel mai puternic antioxidant din natură, dar și antociani, despre beneficiile cărora am scris mai sus.

Consumul de orez negru este recomandat inclusiv celor care suferă de boli cardiovasculare, hipertensiune, ateroscleroza, avitaminoze, anemie, sau în cazul celor care doresc să urmeze un regim alimentar mai sărac în calorii, care să le permită să piardă în mod sănătos câteva kilograme.

Prin conținutul bogat în antioxidanți, orezul negru este considerat a avea efecte antiimbatranire și anticanceroase.

Orezul brun

Orezul brun este mai sărac în antioxidanți comparativ cu varietățile negru și roșu, însă prezintă conținut asemănător în vitamine, minerale și proteine cu orezul negru și roșu. Este o varietate de orez ușor de găsit, eu va recomand să îl consumați din surse ecologice. Este mai “moale” că textura după părerea mea și îl prefer în preparatele la cuptor sau în budinci.

Iată un scurt rezumat al câtorva nutrienți conținuți în tipuile de orez:

  • Orez alb: 6,8 g proteine, 1,2 g fier, 0,6g fibre
  • Orez brun: 7,9 g proteine, 2,2 g fier, 2,8 g fibre
  • Orez roșu: 7,0 g proteie, 5,5 g fier, 2,0 g fibre
  • Orez negru: 8,5 g proteine, 3,5 g fier, 4,9 g fibre și cel mai mare conținut de antioxidanți dintre toate tipurile de orez.

Foto: Compack Background, ratmaner/ sutterstock

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: