Alimente recomandate dacă suferi de anxietate

Alimente recomandate dacă suferi de anxietate

În ultimii ani puterea vindecătoare a alimentelor și plantelor a fost tot mai intens cercetată. Studiile relevă importanța alimentației în menținerea sănătății fizice și psihice. În ceea ce privește anxietatea, tot mai multe persoane se confruntă cu aceasta, dar și cu depresii ori atacuri de panică.

Medicamentele folosite pentru a trata anxietatea au efecte secundare negative, cum ar fi dependența, depresia, disfuncții sexuale, dureri de cap etc. Medicamentele anxiolitice nu restabilesc nivelurile normale ale neurotransmițătorilor, ci manipulează chimia creierului. De exemplu, inhibitorii selectivi ai recaptării serotoninei (ISRS) împiedică recaptarea serotoninei din sinapse, permițând serotoninei să rămână în zona de activitate pentru o perioadă mai lungă de timp, dar nu corectează lipsa producției de serotonină. Benzodiazepinele stimulează receptorii GABA, imită astfel efectele de calmare ale GABA, dar din nou nu fixează lipsa producției GABA. Adesea, creierul se obișnuiește cu aceste medicamente și își pierde din capacitățile neuromodulatoare, pacienții necesitând doze mai mari sau medicamente diferite. Spre deosebire de medicamentele anxiolitice, există ierburi și substanțe nutritive care pot stimula sinteza neurotransmițătorilor și pot avea efect mai natural și care chiar ajustează chimia creierului în absența multor efecte secundare.

Tratament pe baza de plante și nutriție în anxietate și tulburări anxioase

Dacă vom cauta o definiție a anxietății, vom observa că aceasta primește mai multe descrieri. Pe scurt, anxietatea reprezintă o teamă, o îngrijorare puternică caracterizată și prin simptome fizice cum ar fi tensiune musculară, tremur, respirații dese, tahicardie, stare de leșin, tulburări senzoriale, amețeală, confuzie, nevoia imperioasă de a urina, dureri abdoninale, greață, bolborisme, insomnie etc. Nu toate aceste simptome sunt resimțite, însă sunt suficiente câteva dintre aceste simptome pentru a perturba calitatea vieții individului. Anxietatea este o stare psihologică și fiziologică caracterizată prin componente somatice, emoționale, cognitive și comportamentale.

Atunci când există un pericol real, toate aceste manifestări sunt firești și joacă rol în apărarea organismului, însă când devin excesive, generalizate, se ajunge la tulburarea anxioasă, tulburare de anxietate generalizată (GAD) sau anxietate cronică. Netratată, anxietatea poate afecta sănătatea și calitatea vieții.

Anxietatea poate fi consecința unei varietăți de cauze/mecanisme. De exemplu, anxietatea poate fi consecința lipsei unor nutrienți, a modificărilor hormonale, a bolilor, a traumatismelor, a obiceiurilor nesănătoase, a stresului prelungit, a îmbătrânirii și a geneticii. De asemenea anumite carențe de vitamine, minerale și aminoacizi din dietă sunt asociate cu un risc crescut de tulburare anxioasă. Schimbările în balanțele hormonale, asociate în special femeilor în timpul menstruației, în sarcină, perioade post-partum și menopauză, sunt toate asociate cu frecvențe crescute ale tulburării anxioase. Mai mult, o experiență violentă, traumatică poate duce la o tulburare de stres post-traumatic în care o persoană va simți anxietate atunci când mediul îi amintește de experiența violentă inițială. Iată deci că la baza anxietății stau multiple cauze.

Odată ce diagnosticul a fost pus, tratamentele vor implica, de obicei, mai multe abordări care pot include modificări ale regimului alimentar și ale stilului de viață, terapii de relaxare și masaj, psihoterapie, terapie comportamentală sau terapie cognitiv-comportamentală și intervenție medicamentoasă.

Astăzi se practică și anumite programe de Yoga, dar și meloterapie, aromaterapie, fototerapie și alte terapii moderne recomandate ca adjuvant în managementul tulburării anxioase.

În articolul curent am extras și schematizat principalele alimente și plante cu rol adjuvant în managementul anxietății.[1]

Abordări nutriționale în managementul tulburării anxioase

Alimentele bogate în proteine

Glutamatul este un aminoacid implicat în sinteză GABA, iar L-triptofanul și L-tirozina sunt precursori ai serotoninei, dopaminei și norepinefrinei. Alimentele bogate în proteine, atât de origine animală, cât și vegetală, conțin acești aminoacizi: carne, ouă, lactate, nuci, semințe, leguminoase, unele cereale și pseudocereale, ciuperci, alge etc.

Minerale: magneziu și seleniu

Este demonstrat științific că magneziul și seleniul sunt minerale implicate în anxietate. În studiile pe șoareci se laborator carențele de magneziu au dus la manifestări de tip claustrofob și la anxietatea de a intra în labirinturi. Seleniul reduce de asemenea anxietatea, inclusiv cea dinaintea unui eveniment sau examen.

Vitaminele

Vitamina C este un cofactor pentru enzimele implicate în biosinteză și suplimentarea cu această vitamină reduce anxietatea prin limitarea stresului oxidativ. Vitaminele D și E sunt de asemenea implicate în reducerea anxietății. Turmericul este bogat in carotenoide si este dovedit ca reduce anxietatea.[2]

Plante medicinale implicate în reducerea anxietății:

  • Sunătoarea;
  • Ginkgo biloba;
  • Ashwagandha (Withania somniferă);
  • Kava kava;
  • Valeriana;
  • Ceaiul verde;
  • Hamei;
  • Mușețel
  • Floarea pasiunii;
  • Rosenroot (Rhodiola roșea);
  • Scutellaria (gură lupului);
  • Melissa officinalis;

Suplimentele alimentare pot fi de asemenea de ajutor în managementul anxietății. În general cele mai bune rezultate se obțin prin combinarea mai multor terapii. Apelați cu încredere la specialiști și nu conteniti să căutați acele remedii/terapii care va ajută cu adevărat.

Foto: By elenabsl/ shutterstock.com

Referinte:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3560823/

[2] https://link.springer.com/article/10.1007/s11655-015-2160-z

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: