Cum să menții o alimentație echilibrată: 5 sfaturi utile

Cum să menții o alimentație echilibrată: 5 sfaturi utile
Kudika
22 Aprilie 2020

O alimentație echilibrată este necesară pentru ca organismul să beneficieze de nutrienții esențiali pentru a funcționa corect. De asemenea, prin adoptarea unei diete atent planificate putem evita consumul de alte alimente nesănătoase sau care nu au nicio valoare nutrițională.

Cu alte cuvinte, mâncarea pe care o consumăm are un impact semnificativ asupra sănătății și a stării noastre de bine. Iar pentru a putea urma o alimentație echilibrată, iată câteva sfaturi care pot fi de ajutor:

Umple jumătatea de farfurie cu fructe și legume

Legumele nu ar trebui să lipsească de la masă. De altfel, e recomandat ca jumătate din farfurie să conțină o varietate din acestea. Fie că e vorba de micul dejun, prânz sau cină, ar trebui să adăugăm lângă felul principal câteva felii de roșii, cartofi dulci, broccoli, sparanghel sau orice alte legume preferăm.

Cealaltă jumătate de farfurie ar trebui să conțină cereale integrale sau proteine. Surse bogate în proteine sunt ouăle, pieptul de pui, ovăzul, carnea de vită, tonul, quinoa, lintea și pieptul de curcan. În plus, sunt recomandate lactatele cu conținut scăzut de grăsimi.

Consumă cantitatea corectă de calorii

Numărul de calorii din mâncare reprezintă cantitatea de energie care este stocată în acel aliment. Această energie este necesară organismului pentru funcții vitale, precum respirație, mers sau memorare. Cantitatea necesară de calorii diferă în funcție de vârstă și sex, însă o persoană are nevoie, în medie, de 2000 de calorii pe zi.

Totodată, o dietă dezechilibrată, cu mai puțin de 1200 de calorii pe zi, poate duce la apariția unui deficit de vitamine. Este important de reținut faptul că bărbații trebuie să consume mai multe calorii decât femeile, la fel și persoanele care fac mișcare în mod regulat.

Fii creativă în bucătărie

În primul rând, este indicat să consumăm cât mai des mâncare preparată acasă deoarece știm exact ce punem în farfurie. În al doilea rând, atunci când gătim un fel de mâncare ar trebui să alegem alternative mai sănătoase, precum brânză cu conținut redus de grăsimi, mai puțină carne și mai multe legume. În același timp, putem încerca diferite ingrediente noi pentru ca mâncarea să devină mai interesantă și mai gustoasă. În cazul desertului, putem opta pentru salate de fructe, iar în locul plăcintei cu mere putem prepara câteva mere la cuptor cu scorțișoară.

Alege uleiul potrivit

Uleiurile ar trebui folosite mai rar și în cantități cât mai mici. Totuși, atunci când vrem să folosim ulei, ar trebui să alegem alternative mai sănătoase, în funcție de mâncărurile pe care le gătim. De exemplu, pentru felurile preparate la cuptor este indicat uleiul de cocos sau de rapiță.

În schimb, pentru salate putem folosi ulei de măsline extravirgin, ulei de susan sau de arahide. Uleiul de avocado poate fi folosit pentru mâncăruri care sunt preparate la temperaturi înalte.

Variază și colorează farfuria

Pentru a putea consuma nutrienții necesari, este recomandat să variem cât mai des mâncărurile preparate și să încercăm diferite rețete. De exemplu, la micul dejun putem consuma o omletă, iar în următoarea zi putem prepara un bol cu lapte și cereale integrale. În ceea ce privește prânzul și cina putem alege pește, carne și apoi mâncăruri pe bază de legume.

La fel de important este ca mâncarea din farfurie să fie cât mai colorată. În acest sens ar trebui să consumăm diferite legume, precum roșii, ardei gras, broccoli sau morcovi, dar și cât mai multe fructe. Acestea au un conținut ridicat de vitamine și antioxidanți și pot ajuta la menținerea sănătății organismului.

În concluzie, menținerea unei alimentații echilibrate presupune consumul de legume și fructe, al unei cantități optime de calorii și alegerea diferitelor preparate în fiecare zi. În acest fel putem asigura organismului necesarul de nutrienți.

Sursă foto: Shutterstock

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Setari Cookie-uri