Cum te ajută dieta în lupta cu o boală inflamatorie

Cum te ajută dieta în lupta cu o boală inflamatorie

Obiceiurile alimentare nepotrivite pot declanșa sau agrava o boală inflamatorie.

O alimentație dezechilibrată poate fi un factor care declanșează sau agravează anumite boli inflamatorii. Din fericire, este posibil să previi sau să reduci inflamația și cu ajutorul unei diete specifice.

Ce sunt maladiile inflamatorii

Bolile inflamatorii sunt cauzate de o disfuncție a sistemului imunitar și pot afecta toate organele și țesuturile corpului, inclusiv pielea, articulațiile, creierul, sistemul digestiv. Bolile inflamatorii sunt numeroase. Există afecțiuni inflamatorii cronice intestinale, precum Crohn și colita ulcerativă, miopatii inflamatorii, guta, artrita reumatoidă, care afectează articulațiile, boala inflamatorie pelvină, Alzheimer, Parkinson, lupus eritematos sistemic, astm etc.

Ce legături există între dietă și inflamație

Starea inflamatorie din organism poate fi legată de dezechilibre metabolice și nutriționale, cum ar fi:

  • stresul oxidativ, care se caracterizează printr-o producție excesivă de radicali liberi, legată de mai mulți factori (exerciții fizice practicate excesiv, poluare, fumat, consum de alcool, infecții etc.);
  • un dezechilibru acido-bazic, care apare atunci când pH-ul corpului nostru este prea ridicat sau prea scăzut. Un pH normal ar trebui să fie în jur de 7;
  • un dezechilibru al microbiotei;
  • un raport ridicat Omega 6 / Omega 3. Aceștia sunt acizi grași esențiali pentru buna funcționare a organismului. Pe de altă parte, dacă sunt consumate în exces, alimentele care conțin Omega 6 favorizează inflamația. În schimb, acizii Omega 3 sunt cunoscuți pentru proprietățile lor antiinflamatoare. Prin urmare, este important să se echilibreze cantitățile prin bune obiceiuri alimentare, mai ales că acești acizi grași nu sunt sintetizați de organism;
  • un exces de grăsimi și zaharuri. Mai multe studii au arătat, de asemenea, că excesul de grăsimi și zaharuri simple, precum și cel de alimente rafinate pot contribui la starea inflamatorie cronică.

Dieta antiinflamatoare

O dietă antiinflamatoare ajută la reducerea stresului oxidativ, la menținerea echilibrului acido-bazic și îmbunătățirea microbiotei intestinale cât mai mult posibil. Iată ce alimente include o astfel de dietă:

  • Proteine ​​vegetale – reducerea proteinelor animale în favoarea celor vegetale va ajuta la diminuarea stresului oxidativ și a inflamației. Microbiota intestinală va fi, de asemenea, îmbunătățită datorită aportului de fibre. Prin urmare, se recomandă înlocuirea, din când în când, a cărnii, a peștelui și a ouălor cu alimente bogate în proteine ​​vegetale, precum tofu, bulgur, quinoa, nucile de Brazilia, orezul sălbatic, ovăzul, leguminoasele. Totuși, dacă acestea ​conțin deja grăsimi, cum sunt nucile, nu mai trebuie să fie combinate cu alte lipide.
  • Ierburi și condimente – pentru a combate inflamația și a menține echilibrul acido-bazic, se reduce aportul de sare, care va fi înlocuită cu ierburi și condimente. Alege ghimbirul, curcuma și piperul pentru efectul lor antiinflamator.
  • Alimente bogate în Omega 3 – două porții de pește gras sau semigras consumate săptămânal pot acoperi necesarul de acizi grași Omega 3. Alege somon, hering, sardine, macrou. Acizii Omega 3 pot proveni și din surse vegetale, cum ar fi uleiul de rapiță sau nucile.
  • Cereale integrale și leguminoase – aceste două tipuri de alimente au un indice glicemic scăzut și sunt bogate în fibre. Ele ajută la întreținerea microbiotei și la menținerea unui echilibru acido-bazic bun. Înlocuiește treptat cerealele rafinate (paste, orez etc.) cu produse semi-integrale și apoi integrale. De asemenea, variază pâinea clasică cu produse mai bogate în fibre (cu tărâțe, integrale, cereale). În ceea ce privește leguminoasele, ideal este să le consumi o dată sau de două ori pe săptămână.
  • Fructe si legume – acestea sunt bogate în antioxidanți și mențin microbiota intestinală și echilibrul acido-bazic. Este recomandabil să consumi două porții de fructe pe zi – de exemplu, două mere –, iar în ceea ce privește legumele, este bine să le mănânci la fiecare masă.
  • Produse lactate nedegresate – o cantitate suficientă consumată zilnic, de două-trei porții, face posibilă menținerea unui echilibru acido-bazic bun, datorită aportului de calciu.

Nu în ultimul rând, o bună hidratare ajută la optimizarea funcțiilor corpului, limitează riscul de crampe, oboseală musculară și îmbunătățește tranzitul intestinal. Organismul are nevoie de 2 până la 2,5 litri de apă pe zi pentru a funcționa corespunzător.

Sursă foto: Unsplash

Vizionare placuta


Kudika
21 Ianuarie 2021
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri