Dependența de zahăr? Semne și simptome că relația ta cu ZAHĂRUL este una nesănătoasă

Poate că nu conștientizăm cu ușurință că în alimentația noastră există unele „obiceiuri” nesănătoase. Dependența de zahăr poate fi unul dintre acestea. Ca orice dependență, presupune anumite riscuri reale pentru sănătatea noastră, cu efect atât imediat, cât și pe termen lung. Iată cum îți poți da seama că ești dependent de dulce și ce poți schimba pentru a dobândi un stil alimentar sănătos.

Avem nevoie de zahăr,mai exact de glucoză și alte glucide pentru a supraviețui. „Combustibilul” principal al creierului este glucoză, dar acest zahăr este folosit și de către mușchi și de către fiecare organ din corpul nostru.

Așadar glucidele sunt sănătoase, dar în limita moderației.

Surse sănătoase de carbohidrați (glucide) găsim în legume, cereale integrale, fructe, leguminoase, semințe și nuci.

Desigur, zahăr vom găsi și în foarte multe produse semi sau gata preparate din comerț (pâine, deserturi, alimente pe bază de lapte, creme, sosuri, făinoase etc.), dar și în băuturi (băuturi carbogazoase, cafea și alte specialități cu cafea, sucuri etc.).

În exces, carbohidrații pot face rău sănătății noastre. Aceștia pot produce un exces de insulină, care are impact negativ asupra sănătății sistemului cardiovascular (ateroscleroză, hipertensiune arterială).

Retail jobs

Excesul de carbohidrați se depune, de asemenea, sub formă de grăsime în organismul nostru, ducând, treptat, la creșteri în greutate până la obezitate, cu riscurile sale. Acest exces de dulce din corp poate afecta creierul, vederea (de exemplu în cazul diabetului zaharat), circulația și sănătatea inimii, rinichii, pancreasul, ducând la diferite boli care se manifestă divers (de exemplu diabetul zaharat de tip II).

Nu doar excesul de zahăr este suficient pentru declanșarea unor patologii, ci și factorii ereditari, stilul alimentar bogat în grăsimi și carbohidrați și sărac în fibre, vitamine și minerale. Sedentarismul joacă, de asemenea, un rol negativ în ceea ce privește sănătatea noastră.

Semne și simptome ale dependenței de zahăr

American Heart Association recomandă ca femeile să consume nu mai mult de 6 lingurițe (25 grame) de zahăr adăugat pe zi, iar bărbații 9 lingurițe (36 grame) de zahăr. De asemenea, este recomandat să faceți mișcare minim 30 de minute pe zi.

Poftești des la dulciuri

Dacă îți este greu să îți imaginezi o zi fără un desert care conține zahăr, atunci poate că ar trebui să te gândeșți mai bine cât de sănătoasă este relația ta cu dulciurile.

Îți faci drum pe lângă cofetărie sau alte magazine

Dacă observi că aproape sau chiar zilnic ți-ai creat deja un obicei de a merge la cofetărie sau alte magazine unde se vând dulciurile tale preferate (de exemplu gogoșerie, patiserie etc.), poate că este cazul să te gândești că exagerezi.

De asemenea, dacă ajungi într-o zona nouă, sau îți schimbi locul de muncă și deja știi unde se află cofetariile și patiseriile, este clar că ai un interes sporit în acest sens.

Ai tendința de a nu te opri la o singură porție de desert

Dacă ai tendința să consumi mai multe porțîi la deșert, poate mai multe prăjituri, mai multe gogoși, ei bine reducerea portiilor ar fi un scop bun.

Comportamentul tău se modifică dacă nu consumi dulciuri

Atunci când simți o poftă puternică de dulce și nu poți consuma (fie eșți într-o ședința, fie nu găsești în acel moment), simți că ti se schimbă comportamentul. Iritabilitatea, nervozitatea, lipsa răbdării, comunicarea abuzivă (persoana țipă la ceilalți, îi întrerupe, devine prea critică etc.), scăderea capacității de atenție, până la anxietate sau manifestări fizice (tremor, transpirații, stare de oboseală instalată brusc) reprezintă simptome ale „sevrajului” la zahăr.

Comportament de vinovăție

Dacă ai conștientizat că exagerezi cu dulciurile, dar nu te poți abține și consumi fie pe ascuns să nu te vadă ceilalți, fie îi minți pe ceilalți că nu îți plac dulciurile, foarte posibil să ai dreptate: exagerezi cu adevărat în privința zahărului.

Dulcele e cel mai bun prieten

Dacă atunci când te confrunți cu stresul, diverse temeri, cu tristețea sau sentimentul de singurătate apelezi la consumul de dulciuri pentru „liniștire”, probabil că simți că zahărul este cel mai bun prieten. Din păcate consumul exagerat de zahăr agravează toate aceste trăiri, le adâncește.

Cum putem scapă de dependența de zahăr

Sportul, mișcarea zilnică

Poate că sportul nu taie neapărat pofta de dulce, dar cu siguranță ajută la consumul zahărului în exces, la formarea depozitelor de colagen și la alungarea stresului. Sportul previne apariția bolilor cardiovasculare, ajută în menținerea siluetei și scade riscul de dezvoltare a diabetului zaharat de tip 2.

Alte trucuri de a renunța la zahăr:

  • Înlocuirea a cel puțin o masă de dulce din zi cu un fruct ca atare.
  • Înlocuiți zahărul din băuturi (cafea, ceai) cu îndulcitori naturali;
  • Alegeți dulciuri cu o cantitate mai mică de zahăr;
  • Saturați-vă la masă cu feluri de mâncare sanataoase. De exemplu consumați porție dublă de ciorbă. Comandați la felul doi și o salată mare. Umpleți stomacul cu mâncare sănătoasă, astfel încât să consumați un desert mai mic.
  • Înlocuiți gustările. În locul produselor de patiserie sau cofetărie ca gustări între mese consumați fructe, iaurturi, semințe și nuci.
  • Nu cumpărați pentru acasă dulciuri. Cu alte cuvinte este bine să nu aveți în casă niciun desert în frigider și nici ciocolată sau biscuiți în cămară. Cumpărați însă alternative: gustările sănătoase enumerate mai sus, precum și fructe. Așadar, când veți dori ceva dulce, nu veți avea pe ce pune mâna și veți consuma o banană, iaurturi, semințe, nuci, practic ceva mai sănătos.
  • Faceți minim 30 de minute de mișcare pe zi.
  • Gătiți cu alimente integrale. De exemplu consumul de ovăz integral, orez brun, orez roșu, linte, năut, fasole, păstăi de mazăre, păstăi de fasole, legume proaspete, salate cu frunze verzi etc.
  • Consumați măcar o porție de ciorbă/supă pe zi.
  • Consumați măcar o salată pe zi.

Reducerea consumuilui de zahăr și înlocuirea acestuia cu surse sănătoase de carbohidrați reprezintă un pas bun către ieșirea din dependența de zahăr și către un stil de viață mai sănătos.

Sursa foto articol: Burnt Red Hen/ shutterstock.com

Vizionare placuta


Kudika
27 Februarie 2022
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri