Rolurile miraculoase ale antioxidantilor

Rolurile miraculoase ale antioxidantilor

Prezenta in ratia noastra a unor alimente ce contin antioxidanti poate ajuta organismul sa se apare impotriva radicalilor liberi, care duc la imbatranire precoce, la boli degenerative, cardiovasculare, diabet, dementa Altzheimer si cancer.

Carotenoizii reprezinta o clasa formata din peste 600 de substante, dintre care cele mai cunoscute sunt: alfa si beta carotenul, licopenul, luteina, zeaxentina.

antioxidantiRolul carotenoizilor este de a impiedica degraderea unor organe precum cristalinul, pielea, prostata, tractul digestiv, pancreasul, prin actiune impotriva radicalilor liberi. De asemenea, in afara rolului puternic antioxidant, au rol in stimularea imunitatii (cresc limfocitele T helper), si in asigurarea vederii normale (participa la sinteza rodopsinei, pigment fotosensibil de la nivelul retinei). Este dovedit rolul lor antitumoral (impotriva cancerului de prostata, de piele, plamani, cavitate bucala, plaman). Sa nu uitam de rolul protectiv impotriva radiatiilor ultraviolete, ceea ce previne aparitia ridurilor si a cancerului de piele. Este recomandata suplimentarea organismului cu betacaroten in cazul expunerii prelungite la soare.

Carotenoizii sunt intalniti in substante precum:

- Licopenul se gaseste in orice aliment de culoare rosie: in special in rosii (pe care italienii le numesc “merele de aur”), dar si capsuni, grapefruit, ardei rosu, papaya si ulei de catina. 1 pahar de suc de rosii (200 ml) furnizeaza 16 mg licopen, adica doza optima zilnica. Sa nu uitam ca uleiul de masline amplifica absorbtia licopenului, astfel ca aceasta combinatie creste efectul antioxidant. Licopenul are capacitate antioxidanta de 10 ori mai mare decat vitamina E.
- Beta carotenul se gaseste in morcov, migdale, salata si toate legumele verzi, arahide, mango, papaya, pepene galben, caise, tomate, ulei de catina, germeni de grau. Necesarul de betacaroten este de 5000-8000 UI sau 2-3 mg/zi (1 morcov are putin peste 10 000 UI).
- Luteina se gaseste in loboda, salata, spanac, dovleac, praz, mazare, fucte galbene. Se fixeaza la nivelul retinei si la nivelul cristalinului, iar rolul sau este amplificat de licopen.

Prezenta in ratia noastra a unor alimente ce contin antioxidanti poate ajuta organismul sa se apare impotriva radicalilor liberi, care duc la imbatranire precoce, la boli degenerative, cardiovasculare, diabet, dementa Altzheimer si cancer.
Foarte important este faptul ca acesti antioxidanti (interni sau adusi din exterior) actioneaza interactiv si sinergic (adica isi potenteaza efectul impreuna) pentru distrugerea radicalilor liberi.

Acest articol face parte din „Programul pentru un stil de viata sanatos” initiat de CNA si IAA si a fost realizat cu sprijinul Fundatiei Pentru o Alimentatie Sanatoasa (FPAS). Prin "Programul pentru un stil de viata sanatos", romanilor le este atrasa atentia asupra mancarii consumate in exces si a sportului practicat in minus, si le sunt oferite alternative sanatoase, la indemana tuturor, pentru un stil de viata echilibrat, cu putin din fiecare si multa miscare.

Vizionare placuta


Kudika
25 Septembrie 2009
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.


Setari Cookie-uri