Ce este diabetul de tip II?

Acest tip de diabet se manifesta printr-o scadere a secretiei de insulina in pancreas si totodata o crestere a rezistentei periferice la insulina, astfel ca glucoza nu mai patrunde in celule, iar concentratia acesteia creste in sange. Concentratia glucozei in sange este numita glicemie si adesea, alaturi de hemoglobina glicozilata, aceasta constanta aduce multe informatii despre diabet, fiind dozata la fiecare vizita la medic.

Diabetul fara medicamente - program in 5 pasi

regim diabetici

Trebuie sa mai stiti ca supraponderabilitatea accelereaza diabetul de tip II. Obezitatea, in special cea abdominala, reprezinta o adevarata sursa de factori de risc pentru multiple afectiuni. Tesutul gras, in special cel din jurul abdomenului, functioneaza ca un adevarat organ, cu functii endocrine – un organ care nu prezinta actiuni benefice pentru sanatate. De aceea o dieta a pacientului diabetic care asociaza supraponderabilitate va fi initial hipocalorica, astfel incat pacientul sa slabeasca lent. Apoi acesta dieta devine o dieta de mentinere, saraca in zaharuri si carbohidrati, dar bogata in fibre, vitamine si minerale.

Dieta in diabetul zaharat de tip II

Dieta diabeticilor: legumele si fructele oleaginoase

Legumele, in special cele care se consuma proaspete, trebuie sa faca parte din dieta zilnica a oricarei persoane si nu doar din dieta zilnica a diabeticilor.

Sunt recomandate legume consumate crude, in salate, rase ori taiate la cutit/robot – dupa consistenta lor:

  • Morcovi;
  • Telina;
  • Radacinoase albe (radacina de patrunjel, radacina de pastranac);
  • Castraveti;
  • Rosii;
  • Ardei de orice fel;
  • Verdeata de orice fel: marar, patrunjel, rozmarin, busuioc verde, busuioc rosu, cimbru etc.
  • Ceapa;
  • Usturoi;
  • Napi;
  • Ciuperci consumate crude, in salate;
  • varza si alte crucifere: broccoli, conopida, gulie etc.
  • germeni de legume sau cereale;
  • Dovlecei cruzi in salate (au gust dulce si sunt foarte apreciati de catre maestri bucatari);

Atentie: NU se va pune ulei la salate, insa uleiul poate fi inlocuit cu seminte – acestea se pun primele in bolul de salata si pe masura ce tocati restul legumelor, acestea se inmoaie si devin delicioase. Puteti folosi amestec de seminte de dovleac, seminte de floarea-soarelui, de chia, de in, de canepa, miez de nuca necopt, alune necoapte – semintele fiind in mod anume indicate celor care sufera de diabet zaharat de tip II. Semintele sunt esentiale in protectia sistemului nervos si a nervilor periferici, despre care stim ca diabetul ii afecteaza, ducand la aparitia neuropatiilor.

Semintele se vor consuma intotdeauna CRUDE! Coapte sau prajite ori folosite sub orice forma care presupune preparare termica - semintele devin din medicamente otravuri!

dieta diabetici

Atentie – care este diferenta intre legume crude vs. legume fierte

Legumele crude, ca cele din lista de mai sus, au un indice glicemic mic si pot reprezenta 60-70 % din cantitatea de alimente consumate zilnic de catre un pacient diabet. Deci legumele proaspete sunt predominante in dieta diabeticului.

Fierte insa, aceste legume isi modifica indicele glicemic si pot deveni contraindicate in diabet. De exemplu un morcov romanesc are un indice glicemic de aproximativ 15 daca este consumat crud, dar daca fierbem morcovul, acesta va avea un indice glicemic in jur de 55! Asadar morcovul fiert ar trebui consumat mai rar de catre pacientul diabetic, la fel si alte legume fierte.

In salata de “albituri” rase, cu morcov si eventual verdeata, puteti adaunga putin otet sau iaurt proaspat ori lamaie pentru un gust delicios. NU puteti folosi maioneza si niciun alt tip de sos care contine ulei. Desi este adesea recomandat uleiul extravirgin, totusi diabeticul, mai ales cel supraponderal, ar trebui sa consume cu foarte mare atentie uleiul. Puteti consuma insa masline.

Dieta diabeticului: grasimile din alimentatie

Grasimile trebuie evitate cat mai mult, uleiul folosit cat mai rar in salate sau mancaruri, ciorbe etc. Daca se poate, nu folositi deloc, chiar daca aveti in casa ulei extravirgin. Evitati de asemenea preparatele care nu se pot gati decat cu ulei.

In privinta altor alimente bogate in grasimi, este recomandat sa evitati consumul de cascaval, alimente care contin ulei, unt, margarina, smantana, caimac, evitati consumul carnii de porc (chiar si slaba) sau a carnurilor din comert care sunt injectate. Este recomandata carnea BIO – sunt destui producatori pe piata romaneasca. Carnea de curcan este cea mai recomandata, apoi cea de peste, pui si fructe de mare.

Oul este recomandat la cateva zile, dar nu mai mult de 3 oua pe saptamana (atentie si la alte preparate care contin ou).

Puteti consuma:

  • Carne de curcan, de pui din pasari crescute ecologic, carne de peste, fructe de mare;
  • Branza de vaca, urda;
  • Lapte proaspat;
  • Ou ocazional;
  • Fructe oleaginoase si seminte – acestea sunt surse bogate de “uleiuri”, de acizi grasi omega 3 si omega 6;

Veti evita consumul de ulei.

dieta diabetici

Dieta in diabet: cerealele

Cerealele sunt recomandate sub forma de fulgi bio, ca fulgii de orz si ovaz in special – aceste cereale avand un indice glicemic mic. Este de preferat sa evitati sau sa consumati ocazional fulgi de porumb sau de grau.

Painea va fi consumata cu mare atentie, de preferat nu mai mult de o felie la masa. Pentru cei care reusesc, painea poate fi exclusa total din alimentatie.

Prajiturile, pastele si alte alimente care contin si faina, foietajele – consumate absolut ocazional. Daca totusi doriti paste (dar nu mai des de o portie la 2 saptamani), incercati pastele de casa, integrale 100%. Stim ca este o veste proaspa pentru iubitorii de paste si produse de panificatie, insa diabetul nu este prieten deloc cu “fainoasele”.

Regim pentru diabet: fructele

Cele mai indicate fructe sunt: kiwi, grapefruit, mere.

Totusi fructele vor fi consumate cu moderatie, nu mai mult de un fruct pe zi. Daca este vorba despre pepene sau fructe mari, nu se vor consuma decat sub forma de felii: o felie/zi. Desi contin fructoza si alte zaharuri, totusi fructele sunt foarte bogate in vitamine si antioxidanti, dar si enzime si alte substante specifice, benefice sanatatii, de aceea fructele nu ar trebui exluse din alimentatie. Variati fructele de la o zi la alta.

Fructele foarte dulci se vor consuma ocazional si nu zilnic: struguri, pere, pepene, sharon etc.

Regim pentru diabet: alte surse de carbohidrati

Cartofii, orezul, fainoasele, pastele, zaharul si orice aliment care contine zahar (atentie si la sosurile bogate in zahar, la iaurturile care contin zahar – cititi eticheta produselor) trebuie scoase din alimentatie, cel putin pana la un nivel acceptat al glicemiei.

Zaharul va fi inlocuit cu indulcitori artificiali. La pofte mari, puteti alege un sortiment de dulceata, ciocolata sau biscuiti – sortimente speciale pentru cei care sufera de diabet, indulcite doar cu indulcitori artificiali.

Sucurile din comert vor fi evitate, acestea contin zahar.

Exemple de meniuri zilnice in regimul pentru diabet

FOARTE IMPORTANT: nu se va manca mai mult de un singur fel de mancare la masa, chiar si antreul este considerat un fel de mancare. Cu cat mancam mai mult la masa, cu atat pancreasul este “biciuit” in secretia de insulina, iar un diabetic nu ar trebui niciodata sa aiba mese copioase. Mai degraba 5-7 mese mici pe zi, decat 3 mese consistente.

La micul dejun se poate consuma, la alegere intre:

  • Branza cu ardei si rosii ori branza cu castraveti sau alte legume. Fara paine;
  • Un pahar de lapte;
  • Un pahar de iaurt cu fulgi de orz si ovaz;
  • Un ou cu legume crude – oul fiert si NU prajit.
  • Un fruct;
  • Un gratar (carne pe gratar cu aburi sau grill si NU gratar cu lemne) cu legume proaspete;
  • Masline cu branza si legume proaspete;
  • Peste marinat;
  • O salata de cruditati cu seminte, cu branza sau peste, fructe de mare, eventual acrita cu lamaie.
  • Se poate bea o cafea neindulcita, un ceai neindulcit sau apa, bauturi probiotice: kefir, kombucha, socata, zeama de muraturi, iaurt de baut, lapte batut etc..

O gustare:
- Fie cateva seminte, fie un iart sau o salata

Masa de pranz:

  • Fie o portie mare de ciroba de legume sau supa (fara taitei, cartofi, orez, gis);
  • Sau un gratar cu salata de cruditati;
  • Ciuperci umplute cu branza, coapte pe gratar sau la cuptor;
  • Ardei copti cu usturoi si un gratar;
  • Vinete coapte pe grill – nu salata de vinete, care contine ulei;
  • Mancarica de mazare, de fasole, de linte, de naut, de castraveti murati, de malsine etc.;
  • Humus (cu seminte, dar fara ulei);
  • Mancare de ciuperci (nu ciulama, care contine faina);
  • Supa crema de ciuperci sau de legume, supa de ceapa etc.
  • Mancare de broccoli, de conopida, de varza – fara ulei!

Gustare:
- Un fruct sau o legume cruda sau o salata, un iaurt, o lingura de seminte curde etc.

Cina:
- Se prefera preparate calde si usoare, cum sunt supele/ciorbele sau mancarurile calde. Puteti alege si un preparat din lista celor indicate la masa de pranz.

Ideal ar fi sa nu consumati paine.

Un articol de Iulia Dibu - Nutritionist

Foto: legume cu IG mic, fructe cu IG mic, doctor - shuttertsock.com

Beneficiile UIMITOARE ale DUDELOR: peste 500 de studii medicale le atesta
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: