O dieta bogata in grasimi saturate ridica nivelul colesterolului in sange si maresc riscul de boli de inima. In general, grasimile saturate se gasesc in alimente de origine animala, cum ar fi carnea si lactatele, asa ca va recomandam sa aveti grija ce mancati si sa nu faceti excese din punct de vedere al cantitatilor.

3 Aliati in lupta cu colesterolul, dupa mesele imbelsugate de sarbatori

Iata cateva ponturi pentru a avea niste sarbatori de-a dreptul fericite, pastrandu-va si sanatatea si bunastarea:

1. Grasimile saturate favorizeaza cresterea colesterolului rau (LDL)

,,De regula, persoanele cele mai expuse cresterii colesterolului sunt, in special, cele care urmeaza diete bogate in grasimi saturate (carne, lapte, ciocolata, produse de patiserie sau prajeli), cele care sufera si de obezitate, de diabet zaharat de tip 2, afectiuni ale tiroidei sau boli hepatice’’, ne spune Dr. Oana Dumitrache, medic specialist diabet, nutritie si boli metabolica, spitalul Ponderas

colesterol alimente

Evitati sa consumati carne grasa in exces. Carnea de vita, porc, rata si miel duce la cresterea colesterolului. Alte alimente pe care trebuie sa le evitati pentru a reduce nivelul colesterolului sunt: cartofii prajiti, stridiile, caviarul, homarul, crevetii, croisantele, briosele, inghetata cremoasa, maioneza, rinichii de miel si creierul de vita.

Este recomandat consumul de carne la gratar, carnea fiarta sau cea facuta la cuptor. Iar consumarea unei salate pe langa o bucatica de carne de porc la masa de Craciun, va fi exact ceea ce va trebuie pentru a nu face niciun fel de exces.

Carnatii se mananca cel mai bine de Craciun, stim, insa, daca va numarati printre cei care isi prepara singuri carnatii acasa, incercati sa puneti mai putine grasimi si mai multa carne slaba, pentru a nu favoriza cresterea colesterolului.

Consumati, de asemenea, cascaval, crema de branza si alte branzeturi grase in cantitati cat mai mici. Ele au un continut crescut de colesterol si trebuie consumate cu moderatie.
In mod normal, ar trebui sa consumam maximum 300 g de colesterol intr-o zi. Tinand cont de acest lucru, daca va numarati printre mancaciosii de oua, trebuie sa stiti ca 6 galbenusuri de ou contin 1085 mg colesterol.

Lebarul, probabil unul dintre preparatele traditionale care va plac, contine ficat. Desi ficatul este bogat in fier, care este bun pentru sanatate, el are dezavantajul ca este bogat si in colesterol. Se pare ca ficatul este organul in care se afla concentratia cea mai mare de colesterol.

2. Grasimile bune sunt grasimile nesaturate (polinesaturate si mononesaturate)

Acestea sunt intalnite predominant in uleiurile vegetale, in margarinele tartinabile de calitate, in pestele gras, in nuci si in semintele oleaginoase.

Grasimile esentiale, cunoscute sub denumirea de Omega 3 si Omega 6 sunt o categorie foarte importanta de grasimi benefice organismului. Omega 6 scade nivelul colesterolului, iar multe studii sugereaza ca un consum de Omega 3 are o influenta pozitiva asupra sanatatii cardio-vasculare.

Uleiul de floarea soarelui contine acidul Omega 6. Omega 3 se gaseste in cantitati semnificative in pestele gras, nuci, ulei de in, ulei de rapita, unele margarine, unele maioneze (care au in compozitie ulei de in sau rapita).

De asemenea, pentru a va mentine colesterolul in limitele normale, pe langa o dieta corespunzatoare, bogata in grasimi nesaturate, si sportul ar trebui sa fie prioritare in stilul de viata. Aerobicul practicat in mod regulat contribuie la scaderea nivelul de colesterol care dauneaza organismului.

Exista doua tipuri de colesterol, unul rau - LDL (lipoproteine cu densitate scazute) si unul bun - HDL (lipoproteine cu densitate mare).

HDL este esential pentru controlul si eliminarea LDL-ului sau colesterolului rau din sange. Lipoproteinele cu densitate mare au rolul de a transporta colesterolul din diferite parti ale corpului spre ficat, si de a impiedica depunerea acestuia in peretii vaselor de sange.
Dr. Oana Dumitrache, medic specialist diabet, nutritie si boli metabolica, spitalul Ponderas ne spune ca ,,rolul pozitiv al colesterolului HDL consta in faptul ca inlatura si elimina excesul de colesterol. Din acest motiv mai este denumit si colesterol “bun”. Practic, cu cat cantitatea de HDL e mai mare, cu atat este mai bine. In schimb, daca nu aveti suficient HDL in sistem, atunci va expuneti riscului problemelor cardiace. Daca HDL nu se gaseste in organism, nivelul de LDL creste pana la cote periculoase’’.

In concluzie, pentru a fi sanatosi si a sta departe de problemele de crestere ale colesterolului rau, care ataca organismul, trebuie sa cresteti nivelul de colesterol HDL simulatan cu scaderea cantitatii de LDL. Iar pentru a face acest lucru, trebuie sa evitati alimentele ce contin grasimi saturate si sa consumati alimente ce contin grasimi nesaturate.

Foto: alimentatie sanatoasa - shutterstock.com

Mentinerea colesterolului in limite normale ne ajuta sa luptam cu boli cardiovasculare grave
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: