Sursa: Garbo.ro

Sante, prima revista de dat curaj, dedicata femeilor diagnosticate cu cancer la san

In ultimul deceniu, supravietuirea in cancerul de san a cunoscut o evolutie spectaculoasa, datorita unei detectii precoce si aplicarii unor terapii mult mai eficace. Succesul acestora a dus la o mult-dorita tranzitie de la starea de pacient la cea de supravietuitor, fapt care reprezinta o provocare continua pentru comunitatea medicala. Noile terapii anti-cancer, desi foarte eficiente din punct de vedere curativ, prezinta numeroase efecte adverse pe termen lung, mai ales ca, pentru a scadea recurenta bolii si a creste supravietuirea, specialistii recomanda administrarea pe o perioada mai lunga a noilor agenti chemoterapeutici.

Intr-o analiza a 85 de studii care au inclus peste 164.000 de femei din intreaga lume, patronata de World Cancer Research Fund International Londra, cercetatorii au demonstrat ca exista o legatura intre supravietuirea pe termen lung a pacientilor cu cancer de san si o alimentatie sanatoasa, un stil de viata activ si o greutate corporala in limite normale.


• Alimentatia sanatoasa

Foto: Shutterstock

In paralel cu diagnosticul si tratamentul cancerului de san, specialistii recomanda adoptarea unei diete bazata pe alimente integrale vegetale ( WFPBD -Whole-Food Plant-Based Diet), reducand substantial sau eliminand, pe cat posibil, alimentele de natura animala.

In aceasta dieta (WFPBD) se recomanda consumul de fructe, legume, cereale integrale si vegetale leguminoase (fasole, mazare, linte, naut, soia, quinoa) precum si eliminarea alimentelor bogate caloric, bauturilor care contin zahar si a alimentelor procesate, cu adaosuri crescute de sare, zahar si grasimi, pentru a se reduce astfel riscul de boala coronariana si Indicele de Masa Corporala (IMC). WFPBD le permite pacientilor cresterea aportului de alimente sarace in calorii, care pot preveni angiogeneza (cresterea de noi vase de sange) la nivelul celulelor canceroase.

Exista numeroase studii de laborator in care s-a demonstrat efectul anti-carcinogen individual al anumitor minerale, vitamine si fitochimicale, dar dovezile sugereaza ca cea mai buna protectie anti-cancer este data de sinergia acestor compusi din alimentele cuprinse in dieta.

Fructele si legumele contin cantitati mari de polifenoli. Acesti nutrienti si-au dovedit eficacitatea in a proteja impotriva bolilor cardio-vasculare, diabetului si cancerelor, in numeroase studii epidemiologice si meta-analize. De exemplu, resveratrolul, continut de struguri, afine ori zmeura, inhiba carcinogeneza si cresterea celulelor canceroase (Athar M, Back JH, Tang X, et al.). Polifenolii protejeaza si impotriva bolilor cardiovasculare, prin imbunatatirea functiilor celulelor endoteliale, inhibarea oxidarii lipoproteinelor cu densitate joasa (colesterol LDL), inhibarea agregarii plachetare, a activarii macrofagelor si a trombozei ulterioare.

Ca un argument in plus, specialistii au stabilit ca femeile care consuma cel putin cinci portii de fructe si legume pe zi prezinta un avantaj de supravietuire fata de femeile care nu fac acest lucru (Wang X, Ouyang Y, Liu J, et al.).

• Un stil de viata activ

miscare fizica

Foto: baranq / Shutterstock

Alaturi de dieta, activitatea fizica joaca un rol important in supravietuirea pe termen lung in cancerul mamar. Specialistii au demonstrat ca femeile care au crescut activitatea fizica ulterior diagnosticarii cu cancer de san prezinta o scadere a riscului total de deces cu 45%, pe cand femeile care au diminuat activitatea fizica post-diagnostic prezinta un risc de deces de patru ori mai mare (Irwin ML, Smith AW, McTiernan A, et al.). [...] Citeste continuarea articolului pe Garbo

Un articol de Ramona A.

Foto homepage: legume la cuptor. Credite foto: Dani Vincek / Shutterstock

5 trucuri pentru un stil de viata activ pe perioada sarcinii
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: