In mod normal, ne place sa mancam pentru a ne satisface foamea, pofta sau gustul, dar si pentru a trai sanatos, stiind ca hrana este unul dintre factorii de baza care ne influenteaza traiul, in bine sau in rau.

Cum sa ai un stil de viata sanatos

Alimentatia sanatoasa ne apropie binele si indeparteaza raul. Din pacate, putem constata ca omul nu mananca in mod corect. Fie ca nu stie, nu poate sau uita ca placerea de a manca se obtine si din cumpatare, nu doar din ghiftuiala. Transferat la nivel populational, fenomenul devine alarmant pentru ca o natiune cu oameni care nu se hranesc sanatos devine ea insasi nesanatoasa. In acest context, este esential procesul de educatie nutritionala permanenta, la toate varstele, nivelurile societatii si prin toate mijloacele”, a declarat prof. univ. dr. Nicolae Hancu, nutritionist, membru de onoare al Academiei Romane, in cadrul evenimentului „Nutritie, Sanatate, Longevitate”.

mancar sanatoasa

Mai jos regasiti 10 pasi pentru o alimentatie sanatoasa – o serie de principii care ar trebui puse in practica indiferent de varsta si, de asemenea, asociate unui stil de viata sanatos.

1. Ce este alimentatia sanatoasa

Un prim pas pentru o alimentatie sanatoasa este sa invatam cat mai multe despre aceasta. Cateva elemente de baza sunt:

  • asigurarea unui aport caloric corespunzator (echilibru caloric)
  • acoperirea tuturor substantelor nutritive in proportii adecvate (echilibru nutritional)
  • aport de sare de maxim 5-6 g/zi
  • consum zilnic proportionat al celor 5 grupe alimentare: cereale si produse cerealiere, fructe si legume, lapte si produse lactate, alimente bogate in proteine (de origine vegetala si animala), alimente grase si produse zaharoase cu multa cumpatare
  • 3 mese principale si 2-3 gustari, la ore adecvate
  • preparare prin tehnologii moderne
  • consum cu calm, savurarea mancarii
  • grija pentru siguranta alimentara
  • aport de lichide de cel putin 2 litri zilnic
  • alcoolul nu face parte din alimentatia sanatoasa, dar se admite un aport moderat

2. Evaluarea din punct de vedere nutritional

Este foarte important sa aplicam corect ceea ce am invatat legat de alimentatia sanatoasa, iar acest lucru se poate face doar daca ne analizam si apoi adaptam totul la propriul organism: gusturile (ce ne place si ce nu), obiceiurile alimentare, ce si cat muncim, cat si cum ne relaxam, ce si cata activitate fizica facem.

3. Planificarea alimentatiei sanatoase

Aplicarea cunostintelor despre alimentatia sanatoasa este recomandat sa fie facuta prin planificarea zilnica sau saptamanala. Pentru acest lucru, se porneste de la piramida alimentara si se construieste propria piramida alimentara, bazata pe ce si cat mancam din cele cinci grupe alimentare. Cea mai practica metoda este planificarea scrisa.

4. Cumparaturile

Atunci cand mergem la cumparaturi, ar trebui respectate cateva sfaturi: sa facem o lista de cumparaturi, sa luam o mica gustare inainte de a pleca spre magazine (cand ne este foame tindem sa ne lasam prada tentantiilor alimentare), sa citim etichetele produselor si sa nu cumparam alimente despre care nu stim ce contin.

5. Pregatirea mancarii

Cei trei „S” reprezinta regula de aur in pregatirea mancarii: Simplu, Sigur, Sanatos. Premisele unei mancari sanatoase sunt alimente sanatoase, pregatite sanatos, fara prajeli, sosuri si creme clasice. Pe de alta parte, putem folosi noile tehnologii de gastrotehnie sanatoasa, ca de exemplu vasele de gatit cu aburi, cele de teflon, cuptorul electric.

6. Programarea meselor

In ceea ce priveste programarea meselor, sunt recomandate trei mese principale pe zi si, la alegere, 2-3 gustari. Micul dejun ar trebui luat constant acasa, nu in masina, in drum spre serviciu, la locul de munca sau pe strada. Pranzul poate fi adaptat orarului de munca, dar nicidecum omis, iar cina luata intre orele 19.00 – 21.00. A manca noaptea in mod constant este un obicei nesanatos. Gustarile sunt optionale, dar utile in evitarea senzatiei de foame intensa inainte de pranz sau cina.

7. Servirea mesei

Cumpatarea este cuvantul magic legat de servirea mesei – sa mancam incet si sa savuram alimente in portii moderate, astfel incat sa ne putem ridica de la masa satisfacuti, dar nu ingreunati prin ghiftuiala. De asemenea, ar trebui sa se manance ce s-a planificat in mod sanatos.

8. Alimentatia sanatoasa oricand si oriunde

Oricand si oriunde, am fi ar trebui sa fim insotiti de alimentatia sanatoasa. Abaterile de la regulile de alimentatie sanatoasa apar, de obicei, cu ocazia sarbatorilor religioase sau a meselor festive, dar este important ca aceste abateri sa fie moderate, sa nu se repete prea des si sa fie urmate de recuperare nutritionala adecvata.

9. Alimentatia sanatoasa sa fie asociata cu stilul de viata sanatos

Alimentatia sanatoasa, probabil cea mai importanta componenta a stilului de viata sanatos, este cu adevarat eficienta atunci cand este asociata cu celelalte elemente ale acestuia: activitatea fizica zilnica (30-60 minute, de intensitate moderata), starea de nefumator, moderatia in consumul de alcool, somnul odihnitor.

10. Verificarea, corectarea, protejarea

Functionarea corecta si pe termen lung a alimentatiei sanatoase implica verificari, corectari si protectie. Este indicat sa se verifice cunostintele despre alimentatia sanatoasa, aplicarea acestora, efectele alimentatiei asupra noastra, adica starea de bine, lipsa semnelor de boala, o buna capacitate de munca sau de efort fizic, mentinerea unei greutati normale sau aproape de normal. Toate abaterile rezultate din verificarea de mai sus ar trebui corectate, identificand cauza si modeland-o corespunzator. Odata invatata, alimentatia sanatoasa trebuie protejata de mesajele incorecte si chiar periculoase provenite de a pseudonutritionisti, jurnalisti nepregatiti sau chiar medici nedocumentati.

Informatiile de mai sus au fost prezentante in cadrul evenimentului „Nutritie, Sanatate, Longevitate”, manifestare dedicata informarii medicilor de familie cu privire la promovarea unei alimentatii sanatoase.

Foto: somon cu broccoli - shutterstock.com

Cori Gramescu: Cu rabdare si un plan corect vei ajunge la greutatea dorita!
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: