Comunicat de presa

Păr hidratat, sănătos și ușor de pieptănat? Se poate!

Reducerea intensitatii luminii provoaca diferite schimbari in organism: productia de serotonina (hormonul fericirii) scade, vitamina D se fixeaza mai greu (deficitul acestei vitamine este una dintre cauzele lipsei de energie, a slabiciunii musculare sau anxietatii) si este stimulata, conform unor studii, productia de melatonina (hormonul somnului). Astfel, tonusul general al organismului scade, putand aparea modificari si la nivelul dispozitiei, deoarece organismul se pregateste de „hibernare”.

“Inca de pe vremea lui Hipocrate s-a afirmat ca, vremea este doar un factor favorizant sau declansator al unui proces patologic si nicidecum un factor cauzator! Este firesc sa devenim <mai lenesi> incepand din toamna si pana in iarna, deoarece functiile organismului se adapteaza conditiilor climaterice, fiziologia organismului se schimba, respectiv incetineste, pentru a-si pastra caldura si energia de care are mai multa nevoie decat in celelalte anotimpuri.

Dar de aici, de la pregatirea fireasca a organismului pentru perioada de iarna si pana la patologia <astenia de toamna> si, eventual, <depresia de iarna> mai e mult. Astfel, putem vorbi despre astenie de toamna doar in cazul persoanelor cu un echilibru functional mai slab, cu o rezistenta generala diminuata si cu o redusa capacitate de adaptare la factorii de mediu. iar in acest caz astenia de toamna nu este o tulburare in sine, ci un semn important al altor tulburari.”, explica Alexandra Siru, psiholog in cadrul clinicii ProVita - Diagnostic si Tratament.

Persoanele sanatoase manifesta doar o „lene de sezon” care trebuie tratata cu intelegere si detasare, nu cu ingrijorare sau autoblamare, pentru ca aceste atitudini pot escalada in stress, anxietate sau chiar depresie.

In mediul rural se respecta mult mai bine ritmul biologic al organismului, in raport cu anotimpurile. Astfel, vara se doarme mai putin si se mananca mai usor, insa iarna se doarme mai mult si se mananca mai consistent. Viata in mediul urban, in societatea actuala, nu ne permite, din pacate, sa ne ascultam corpul. El trebuie sa dea randament indiferent de anotimp si de resurse, asa ca este deseori fortat, impotriva fiziologiei, ceea ce explica si cresterea numarului de probleme de sanatate, mai ales la oamenii tineri.

Psihologul Alexandra Siru ne spune cum ne putem ajuta organismul in sezonul rece:

  • culcati-va mai devreme, astfel incat sa prindeti somnul odihnitor incepand cu orele 22.00 - 22.30;
  • iesiti in pauza de pranz afara, la aer si lumina;
  • mentineti cateva activitati placute in aer liber, impreuna cu persoane dragi;
  • reduceti mancarea de tip fast-food (din cauza incetinirii metabolismului poate aparea cresterea in greutate care poate accentua „incetineala” si poate afecta stima de sine);
  • consumati banane si ciocolata neagra (conform unor studii stimuleaza secretia de serotonina);
  • sau, mai bine, consultati un nutritionist care va poate sfatui ce alimente va ajuta organismul in aceasta perioada.

“Nu in ultimul rand, este bine sa petreceti timp de calitate in realitate, nu virtual, cu familia si prietenii, sau sa va stimulati buna dispozitie uitandu-va la comedii, de exemplu.” adauga specialistul.

3 trucuri ca sa iti incepi fiecare dimineata de toamna intr-un mod pozitiv
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: