Setari Cookie-uri

Romanii n-au incredere in politele de malpraxis

Potrivit sondajului "Vinovati si vina in medicina. Despre responsabilitatea in sistemul medical actual", realizat in luna noiembrie, pacientii realizeaza, in general, diferenta dintre termenii de eroare si greseala medicala si prefera sa o reclame la Colegiul Medicilor.

Potrivit sondajului “Vinovati si vina in medicina. Despre responsabilitatea in sistemul medical actual”, realizat in luna noiembrie, pacientii realizeaza, in general, diferenta dintre termenii de eroare si greseala medicala si prefera sa o reclame la Colegiul Medicilor.

In lipsa unor delimitari clare, pacientii considera ca orice esec intr-o terapie reprezinta o greseala. Modelul medicului preferat de pacienti se indreapta din ce in ce mai tare spre modelul agreat de occidentali.

"Exista cel putin trei elemente comune la medici si pacienti: neincrederea in polita de malpraxis a
societatilor de asigurari, portretul medicului ideal care ar minimaliza riscurile si increderea in Colegiul
Medicilor. Este prima investigare sociala de acest gen pe aceasta tema din Romania, potrivit datelor mele", a declarat prof. dr. Vasile Astarastoae, secretarul general al Colegiului Medicilor din Romania.

In cazul in care doresc sa reclame o greseala medicala, cei mai multi dintre pacienti s-ar adresa Colegiul Medicilor (33,6%). La intrebarea: unde ar reclama o nemultumire legata de sistemul sanitar, pacientii prefera Autoritatea pentru Sanatate Publica (33%), apoi Casa de Asigurari de Sanatate (31%). Cand pacientii-respondenti sunt rugati sa stabileasca cauzele pentru care se inregistreaza greseli medicale, in topul clasificarii se afla slaba pregatire profesionala si limitarea mijloacelor de diagnostic si terapie. Eroarea si greseala medicala sunt, in general, asimilate ca termeni distincti de catre ambele grupuri. Pacientii apreciaza incidenta cazurilor reale de greseli medicale ca fiind foarte ridicata, introducand si erorile in aceeasi categorie.

Portretul unui medic bun arata astfel: un medic cu experienta, care vorbeste pe intelesul pacientului.

La intrebarea: daca s-a produs o greseala ce poate fi imputata unui medic, cine credeti ca ar trebui sa asigure compensatia victimei, 39,84% dintre repondenti inclina sa creada ca medicul care comite o greseala ar trebui sa asigure compensatia victimei din propriul buzunar.

La cauzele din care se inregistreaza greseli medicale, dintr-un total de 384 de repondenti, 207 acorda o importanta maxima slabei pregatiri profesionale a medicilor.

Medicii care au raspuns la chestionar au pretins sa fie experimentati (odata cu varsta) si sa fie buni comunicatori in relatia cu pacientul. Atunci cand un confrate comite o greseala medicala, respondentii au tendinta de a-l determina pe acesta sa-sI asume greseala (peste jumatate dintre respondenti).

Colegiul Medicilor este conceput de un numar semnificativ de medici respondenti dar si de pacienti drept un for cu rol protector, beneficiind de o incredere semnificativa.

La categoria medici: s-au aplicat 116 de chestionare, la categoria pacienti: s-au aplicat 384 de chestionare prin interviu direct. Sondajul a fost realizat de Fix Media Advertising la cererea Colegiului Medicilor din Iasi.

Sursa: Revista Medica
Citește și:

Vizionare placuta


Kudika
21 Noiembrie 2007
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.