Numita si antihemoragica, vitamina K este o substanta liposolubila ce intervine in procesul de coagulare a sangelui. Este alcatuita din doua componente naturale: vitamina K1, (fitochinona) si vitamina K2 (farnochinona).

Rolul vitaminei K:

O serie de substante din sange, cunoscute sub numele de factori ai coagularii, sunt dependente de vitamina K, adica nu pot fi sintetizate si nu isi pot exercita functiile decat in prezenta vitaminei K. Lipsa vitaminei K din organism conduce la aparitia tulburarilor de coagulare. Acest lucru se traduce prin sangerari, hemoragii, hematoame, epistaxis (scurgeri de sange din nas), menstruatie abundenta.
Desi actiunea principala a vitaminei K consta in coagularea normala a sangelui, ea are de asemenea un rol aparte in calcifierea normala a oaselor, actionand in calitate de cofactor al enzimei de carboxilare.

Situatii in care apare carenta de vitamina K:
In organismul uman vitamina K este sintetizata permanent, in cantitai mici, de bacteriile din colon, iar de aici ajunge direct in sange. O parte din necesarul organismului de vitamina K provine si din alimentatie. Fiind o substanta liposolubila (este solubila in grasimi, nu si in apa), absorbtia ei din intestin si colon se face impreuna cu grasimile.

Citeste si:

Anumite afectiuni care impiedica absorbtia grasimilor predispun la carenta secundara de vitamina K si cresc riscul sangerarilor si hemoragiilor. O alta situatie in care se produce carenta de vitamina K apare in urma folosirii indelungate a antibioticelor ce distrug flora bacteriana din colon, raspunzatoare de sinteza unei parti din necesarul zilnic de vitamina K.

La nou-nascuti, organismul nu produce suficienta vitamina K, lucru ce explica diferitele hemoragii care apar frecvent in aceasta perioada, precum si necesitatea instituirii profilaxiei cu vitamina K sub forma injectabila. Produsele alimentare pentru copii contin 4 mg de vitamina K la 100 de calorii, ceea ce, in conditii normale, este suficient pentru asigurarea necesitatilor organismului.

Surse alimentare de vitamina K:

Cele mai bune surse naturale de vitamina K sunt legumele cu frunze verzi, lucerna, iaurtul, galbenusul de ou, uleiul de soia, de sofran, untura de peste si algele marine.

Citeste in continuare »

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Facebook Google Twitter

Aboneaza-te la Kudika sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Vrei sa primesti zilnic informatii despre sanatate, tratamente naturiste si diete? Urmareste-ne pe Facebook!