Beneficiile Chefirului pentru sănătate: dovedite științific

Beneficiile chefirului au fost relatate de peste 100 de ani, însă de ceva timp mai multe cercetări în nutriție și medicină au căutat să confirme sau infirme proprietățile kefirului.

Kefirul sau boabele de kefir reprezintă de fapt o serie de bacterii care trăiesc în simbioză, conferind mediului unde fermentează și se dezvoltă anumite proprietăți. O băutură asemenatoare este Kombucha.

Kefirul poate fi pus în lapte de vacă, de oaie, de capra, de bivoliță sau chiar lapte vegetal (cum ar fi laptele de soia sau cocos). Cercetătorii au studiat componentă microbiană a chefirului și bogăția în drojdii a acestuia, iar meta-analizele au reunit cercetările cu privire la beneficiile pe care într-adevăr kefirul le aduce. [1]

beneficiile consumului de chefir dovedite prin studii medicale

Beneficiile consumului de kefir

Scade colesterolul și inhibă enzima de conversie a angiotensinei (ACE)

Atât chefirul de lapte, cât și cel de soia pot ajută în scăderea colesterolului total, îmbunătățind în același timp indicele aterogenic (raportul colesterolului HDL-HDL-colesterol). Kefirul poate fi introdus în dieta celor cu risc de boli cardiace, dar și a celor care prezintă hipertensiune arterială, ateroscleroza, boli cardiace.

Efectul de scădere a colesterolului total după consumul de kefir s-a menținut în cercetări inclusiv în cazul celor care nu au ținut o dietă săracă în grăsimi. Consumul de kefir este benefic și în reducerea gradului de steatoză hepatică.

Efecte benefice asupra microbiomului

Sistemul digestiv este supra-numit “al doilea creier”. Cercetări din ultimele decade demonstrează importantă enormă a bacteriilor intestinale în menținerea sănătății fizice și psihice. Una dintre căile principale prin care produsele alimentare care conțîn probiotice, cum este și kefirul, pot avea efecte benefice este reprezentată de modificarea componenței microorganismelor florei intestinale. Acest lucru se poate face fie prin introducerea de noi specii sau tulpini în tractul gastro-intestinal, fie prin promovarea creșterii microbilor folositori care sunt deja prezenți acolo.

Este astăzi demonstrat faptul că consumul kefirului de lapte poate ajută în creșterea toleranței la lactoză, iar consumul kefirului în general (inclusiv al celui de soia) poate fi de ajutor în reducerea riscului de alergii sau în ameliorarea alergiilor deja prezente. De asemenea consumul de probiotice este util în recuperarea postoperatorie, dar și în tulburări de digestie sau afecțiuni intestinale, având totodată efect antitumoral.

Consumul de kefir pare să prezinte de asemenea efecte protective față de microbii cu potențial patogen.

Chefirul prezintă proprietăți antibiotice

Kefirul și tulpinile asociate cu kefir au prezentat în studii o multitudine de activități antibacteriene și antifungice. Kefir de lapte a fost testat în experimente înlocuind discurile de antibiotice pe culturi, împotriva unei game largi de specii bacteriene și fungice patogene și să dovedit a avea activitate antimicrobiană egală cu ampicilină, azitromicina, ceftriaxona, amoxicilina și ketoconazolul împotriva multor din aceste specii.

Efecte antitumorale

Consumul de chefir s-a dovedit a crește apoptoza celulelor leucemice mieloide umane rezistente la medicamente în vitro prin activarea caspazei 3 într-o manieră dependentă de doză. Consumul de chefir prezintă efecte antitumorale pentru mai multe tipuri de celule canceroase (de exemplu cancer gastric). Chefirul a prezentat de asemenea în experimente și efecte antimutagene.

Referinte:

[1] The Microbiota and Health Promoting Characteristics of the Fermented Beverage Kefir

[2] Modern perspectives on the health benefits of kefir in next generation sequencing era: Improvement of the host gut microbiota.

[3] Milk kefir: nutritional, microbiological and health benefits.

Foto: Angela Aladro mella, Madeleine Steinbach/ shutterstock