Carnea - sanatoasa sau nu?

Carnea - sanatoasa sau nu?
Kudika
10 Aprilie 2007

Am ales sa tratez acest subiect fiindca in urma cu cateva saptamani am intalnit pe un forum un subiect de discutie in care o utilizatoare marturisea ca nu mai avea menstra de mai bine de 3 ani findca alesese sa scoata carnea din alimentatia sa zilnica. Ceea ce m-a revoltat teribil este ca aceasta persona era foarte multumita de absenta menstrei sustinand ca aceasta ar fi o boala si sfatuia pe toata lumea sa renunte la carne.

Am ales sa tratez acest subiect fiindca in urma cu cateva saptamani am intalnit pe un forum un subiect de discutie in care o utilizatoare marturisea ca nu mai avea menstra de mai bine de 3 ani findca alesese sa scoata carnea din alimentatia sa zilnica. Ceea ce m-a revoltat teribil este ca aceasta persona era foarte multumita de absenta menstrei sustinand ca aceasta ar fi o boala si sfatuia pe toata lumea sa renunte la carne. Este adevarat ca tindem sa exageram, ca am devenit din omnivori, carnivori. Totul are o masura si este bine sa o cunoastem. Din acest motiv urmatorul articol are scopul de a va invata ce tip de carne este sanatoasa si ce tip nu, cat de des trebuie sa manacam carne, cand si cum. Prin "carne" intelegem totalitatea tesututrilor si organelor pe care de consuma omul obtinute de la animale mamifere (vaca, porc, oaie, capra), dar si din pestele de apa dulce si sarata, precum si pasarile domestice ori salbatice. Carnea se gaseste sub mai multe forme: mezeluri care se obtin din carne netocata supusa diferitelor procedee precum fierbere, afumare ori uscare. Cele mai cunoscute din aceasta clasa sunt sunca fiarta si presata, muschiul tiganesc, costita si pastrama. Din aceasta clasa cea mai sanatoasa este sunca fiarta si presata. Este bine stiut ca prin fierbere la o temperatura adecvata sunt omorati toti parazitii. Este un procedeu care nu afecteaza in sens negativ structura carnii, prin urmare aceasta poate fi consumata fara griji. Despre alimentele afumate este deja stiut ca sunt cancerigene. Exista desigur si mezeluri obtinute din carne tocata. Presupunand prin absurd ca aceasta carne tocata ar fi facuta din cele mai bune ingrediente si nu din « ramasite », aceste alimente sunt in continuare nesanatoase fiindca in compozitia lor sunt adaugati multi conservanti. Parizerul si crenwustii sunt probabil cele mai nesanatoase mezeluri. Pestele sarat si afumat este de asemenea cancerigen, iar conservele, dupa cum le spune si numele, contin multi conservanti. Daca totusi optati pentru acestea din urma, verificati ca perioada dintre data fabricatiei si cea a expirarii sa fie cat mai mica: cu cat este mai indelungata, cu atat respectivul produs contine mai multi conservanti. Dupa o serie de "nu"-uri vin si "da"-urile: Da, este bine sa mancam carne - nu in fiecare zi, ci o data sau de doua ori pe saptamana. Este bine sa alegem variantele sanatoase si sa mancam cantitati moderate. Portia ideala are dimensiunile palmei tale. Carnea de pasare sau cea de vita fiarta este foarte santoasa si plina de vitamine si minerale iar pestele gras (in ciuda numelui sau) este cea mai buna alegere pentru curele de slabire. Carnea si pestele mai aduc cantitati importante de vitamine hidrosolubile din complexul B (B1,B2, B6, B12,vit.PP, acid folic), iar carnurile grase si ficatul contin cantitati mari de vitamine liposolubile (A si D). Cu exceptia ficatului, carnea si preparatele din carne sunt sarace in vitamina C. Ca elemente minerale, carnea si in special viscerele constituie o importanta sursa de Fe, K, P, Zn, Cu, iar pestele aduce in plus un aport crescut de I si Fl. Carnea este relativ saraca in Ca. Urmatorul tabel prezinta continutul in substante nutritive ale carnii (calculate pentru 100 g de carne):

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:


Setari Cookie-uri