Sunt sanse mari sa scapam de SIDA in curand!

Sindromul care ucide anual milioane de persoane de pe intreg mapamondul, SIDA, va putea fi in curand dat uitarii gratie unor descoperiri genetice de ultima ora.

Istoria SIDA incepe in 1981, cand la un grup de oameni de culoare a fost identificat un virus necunoscut pana atunci. Pentru ca imunitatea acelor persoane fusese grav alterata si prezentau multiple infectii asociate (printre care si sarcomul Kaposi, etichetat mai tarziu drept infectie oportunista), oamenii de stiinta au numit agentul patogen HIV (human imunodeficiency virus).

Infectia cu HIV are patru etape si SIDA reprezinta ultimul stadiu, totodata si cel mai grav. Din 1981 si pana in prezent, lucrurile au evoluat fulminant, ajungandu-se astazi la peste 40 de milioane de persoane ce sufera de SIDA (cifra furnizata de catre OMS).

Intre timp, Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS), zdruncinata de gravitatea acestei probleme, a mobilizat numeroase organizatii ce au reusit intr-un sfarsit sa gaseasca o schema de terapie care sa prelungeasca viata celor infectati. Nu sa ii vindece complet, ci numai sa le mareasca semnificativ speranta de viata.

Aceasta schema se numeste HAART (Highly Active Antiretroviral Therapy) si contine practic un "pumn" de pastile antiretrovirale ce trebuie administrate zilnic, care pe deasupra sunt si foarte scumpe. Din acest motiv, multi au transformat HAART in HEART - Highly Expensive Antiretroviral Therapy. Solutia HAART este inca utilizata la scara larga, insa nu reprezinta ceea ce OMS spera sa obtina acum multi ani.

In zilele noastre exista un nou "curent", care spune ca medicina trebuie sa fie una moleculara pentru a putea intelege fiecare proces ce are loc la nivel microscopic. Astfel, prin studii genetice avansate care au pus "tinta" pe HIV, cercetatorii din lumea medicala au prezentat ultima lor descoperire.

Cercetatorul Carl June si colegii de la University of Pennsylvania au ajuns la concluzia ca HIV si SIDA pot reprezenta in scurt timp doar un capitol negru al istoriei intregii omeniri. Studiile efectuate au demonstrat ca HIV, odata ajuns in organism, se ataseaza de limfocitele T CD4 prin niste receptori aflati pe membrana acestor celule.

4 Iulie 2008