Setari Cookie-uri

Modalitati eficiente de comunicare intre parinti si copii cu autism

Toti copiii comunica intr-un fel propriu. Nu doar prin limbaj ci si prin alte mijloace de expresie. Pana cand isi insuseste limbajul - un instrument complex de comunicare - copilul isi exprima nevoile, dorintele, sentimentele cu ajutorul altor mijloace. Fiecare dintre noi, adultii, ne dorim sa comunicam cu copiii cu ajutorul limbajului verbal, al cuvintelor; dar pana la aceasta etapa parcurgem cu totii unele etape de comunicare nonverbala, comunicare fara cuvinte sau cu cuvinte putine si mai mult cu ajutorul corpului si al gesturilor.

Toti copiii comunica intr-un fel propriu. Nu doar prin limbaj ci si prin alte mijloace de expresie. Pana cand isi insuseste limbajul - un instrument complex de comunicare - copilul isi exprima nevoile, dorintele, sentimentele cu ajutorul altor mijloace. Fiecare dintre noi, adultii, ne dorim sa comunicam cu copiii cu ajutorul limbajului verbal, al cuvintelor; dar pana la aceasta etapa parcurgem cu totii unele etape de comunicare nonverbala, comunicare fara cuvinte sau cu cuvinte putine si mai mult cu ajutorul corpului si al gesturilor. Aceste etape de comunicare la unii copii dureaza mai mult, la altiii mai putin. Fiecare etapa de comunicare nonverbala dureaza in functie de fiecare copil, dar si de noi adultii care incercam sa il invatam sa comunice si prin cuvinte. Pentru a ajuta copilul sa exprime si in cuvinte ceea ce simte si ceea ce face, este necesar sa intelegem stadiul actual de comunicare: ce nevoi are si cum le comunica. Uneori copiii isi exprima sentimentele altfel decat ceilalti, cum ar fi fluturatul mainilor, invirtitul, leganatul. Pentru a putea trece la altfel de comunicare este nevoie sa intelegem ce ne spune copilul prin aceste comportamente. Daca intelegem copilul putem oferi o alternativa de comunicare si de exprimare. Alternativele nu sunt intotdeana acceptate de copil, pentru ca fiecare are un mod unic de a se exprima; fiecare are o personalitate unica. Il putem ajuta sa-si gaseasca acest mod unic de exprimare. Modelele oferite de noi sunt de obicei cele ale adultilor: "spune-mi ce doresti". Dar acest "spune-mi" este o modalitate proprie adultilor. Un copil poate ajunge la acest "spune-mi", experimentand diferite feluri de "a spune". Copiii cu autism intampina dificultati pe mai multe planuri. Principalele caracteristicile ale autismului sunt: • alterarea globala a capacitatilor de comunicare, • perturbari in relatiile cu ceilalti, • activitati restranse, stereotipe; Le regasim sub diferite denumiri, fie autism infantil, autism atipic, sindrom Asperger sau tulburare pervaziva de dezvoltare. Chiar daca exista caracteristici comune, realitatea arata o mare diversitate de situatii: copilul care nu cauta contact vizual, evita privirea, nu vorbeste sau cuvintele nu sunt coerente, are reactii bizare, ciudatenii, comportamente repetitive sau stereotipe, atractie sau teama fata de anumite zgomote, gusturi, mirosuri, obiecte, miscari lipsite de sens, inversiune a pronumelui, evitarea jocului cu copiii, crize de furie, angoasa, expresivitate mimica absenta, redusa sau inadecvata contextului . Centrupsihologie.ro inita toti parintii cu copii autisti la un training isi propune sa raspunda la cateva dintre intrebarile importante ale comunicarii pentru a ajuta parintii sa ajunga mai aproape de copiii cu dificultati de comunicare. o Cum spune copilul tau ceva? o In ce stadiu de comunicare este? o Ce comunica? o Care sunt alternativele de comunicare oferite? o Ce accepta din aceste alternative? Scopul: identificarea particularitatilor comunicarii si modalitati de imbunatatire a limbajului in relatia parintilor cu copilul autist Obiective: 1. Comunicarea la copii cu autism, caractere generale 2. Niveluri de intelegere in comunicare 3. Mijloace de comunicare 4. Modalitati de imbunatatite a limbajului verbal -vorbire articulata -limbaj augumentativ Modalitati de imbunatatire a limbajului nonverbal - intelegerea adecvata a sentimentelor 5. Intelegerea adecvata a limbajului adultilor (intelegerea comenzilor, rugamintilor) si integrarea programului zilnic 6. Atitudinea parintilor fata de comportamentele adecvate si fata de cele inadecvate (deviante) Persoana de contact: psiholog Cristina Calarasanu 021 317 40 43 0729 752 145
Citește și:

Vizionare placuta


Kudika
17 Aprilie 2007
Echipa Kudika
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:

Ti-a placut acest articol?

Aboneaza-te pe Kudika pentru a primi articole similare.