Un pas important in lupta cu cancerul a fost facut de cercetatorii unei universitati americane care au reusit, pentru prima data, sa decodifice intregul genom al unei peciente ce suferea de cancer, descoperind cu acesta ocazie opt noi mutatii care pot provoca leucemia. Studiul, publicat in jurnalul Nature, s-a desfasurat in cadrul laboratoarelor de la Universitatea Washington din St. Louis si a constat in secventierea genelor din ADN-ul provenit din celulele unei tumori obtinute de la o femeie in varsta de 50 de ani, decedata din cauza unei forme foarte agresive de leucemie.

Cercetatorii au analizat si comparat ADN-ul provenit din celulele tumorale cu ADN-ul obtinut din celulele sanatoase din pielea aceleiasi paciente. Mutatiile genetice descoperite de oamenii destiinta nu erau ereditare, ci pacienta le dezvolatase pe parcursul vietii.

Una dintre mutatiile identificate in acest studiu are capacitatea de a bloca medicamentele folosite in curele de chimioterapie sa patrunda in interiorul celulelor canceroase, producand o rezistenta a cancerului la tratamentul cu citostatice. Alte patru mutatii au fost asociate cu genele supresoare, adica acele gene din AND care impiedica tumorile sa se dezvolte si protejeaza de cancer. Cercetarile genetice efectuate asupra bolii canceroase sunt in plin avand, gratie atat ultimelor dezvoltari tehnologice ce permit analizarea genomului, cat si faptului ca oamenii de stiinta sunt convinsi ca studiul genetic este cheia intelegerii acestei boli. Pana la acesta descoperire au mai existat studii recente ce au indentificat mutatii implicate in cancerul pulmonar, de san, ovarian si in alte forme de neoplazie. Nici unul dintre studiile anterioare nu au reusit decodificarea intregului genom, ci doar au cercetat anumite gene asupra carora plana suspiciunea implicarii lor in patogenia cancerului.

Baza acestui gen de cercetari a fost pusa odata cu obtinerea hartii complete a genomului uman, realizate in 2003, un proiect desfasurat pe o perioada de 13 ani, in care s-au investit fonduri enorme. Odata cu imbunatatirea tehnicilor de secventiere a genelor, astfel de studii au devenit mai rapide si mai ieftine, motiv pentru care si alte cercetari genetice ale unor forme de cancer vor urma cu siguranta in viitor.