Proteine, virusi sau medicamente? Cum vom scapa de kg in plus?

Obezitatea este una dintre cele mai mari probleme de sanatate ale populatiei in momentul de fata. Statisticile internationale indica, pentru prima data, ca obezitatea face mai multe victime decat fumatul. Ceea ce este mai ingrijorator este faptul ca obezitatea infantila se mentine in crestere atat in America dar si in Europa. Aceasta adevarata "epidemie" a lumii moderne a concentrat atentia cercurilor stiintifice, numeroase cercetari si experimente incercand sa gaseasca un medicament eficient care ar putea rezolva problema obezitatii la nivel mondial.

Obezitatea este una dintre cele mai mari probleme de sanatate ale populatiei in momentul de fata. Statisticile internationale indica, pentru prima data, ca obezitatea face mai multe victime decat fumatul. Ceea ce este mai ingrijorator este faptul ca obezitatea infantila se mentine in crestere atat in America dar si in Europa. Aceasta adevarata “epidemie” a lumii moderne a concentrat atentia cercurilor stiintifice, numeroase cercetari si experimente incercand sa gaseasca un medicament eficient care ar putea rezolva problema obezitatii la nivel mondial.

Iata unele dintre cele mai promitatoare descoperiri facute de oamenii de stiinta in acest domeniu:

1. O echipa de cercetatori canadieni au descoperit o proteina naturala care ar putea sa ajute organismul sa scape de surplusul de tesut adipos. Aceasta proteina creste capacitatea organismului de a arde grasimile, in felul acesta protejand de obezitate. Actioneaza prin intermediul muschilor, rezultatul fiind cresterea metabolismului organismului si scaderea in acelasi timp a apetitului. Aceste descoperiri sunt imbucuratoare pentru oamenii de stiinta care sustin ca proteina numita factor neurotrofic ciliar ar putea constitui baza unui viitor tratament al obezitatii.

2. O alta proteina care arde caloriile, descoperita de un grup de cercetatori italieni ar putea rezolva problema obezitatii. Rezultatele cercetarii au fost publicate in Revista Academiei se Stiinte din SUA, PNAS. Deocamdata, mai este un drum lung pana la crearea unui medicament anti-obezitate, dar descoperirea deschide calea spre aceasta. Proteina care arde calorii are deja un nume - TLQP-21. Este o proteina compusa din 21 de aminoacizi, a fost descoperita la sobolani, dar gena care o produce este prezenta si la oameni. Studiile pe cobai au aratat ca cei care au fost inoculati cu aceasta substanta au pierdut in greutate desi au avut o hrana consistenta pe parcursul experimentului. Proteina actioneaza favorizand secretia de adrenalina si in plus face sa creasca fie temperatura corpului, fie consumul energetic. De asemenea, favorizeaza reactia de oxidare a grasimilor din tesutul adipos. Nu pare sa aiba nici o legatura cu alte functii care duc la consumul energetic sporit, cum ar fi activitatea tiroidei sau exercitiul fizic.

3. Un virus comun, care provoaca raceala si infectii oculare, poate duce si la obezitate, afirma un studiu intocmit de cercetatoarea romanca Magdalena Pasarica din cadrul Louisiana State University System si prezentat la intalnirea American Chemical Society. Potrivit studiului, un virus comun determina celulele adulte din corpul uman sa se transforme in celule adipoase. Cercetarile s-au bazat pe studii anterioare ale adenovirusului-36 si ar putea sta la baza unui vaccin impotriva obezitatii. Un studiu anterior a scos la iveala faptul ca persoanele obeze prezinta de trei ori mai multe probabilitati de a fi infectate cu Ad-36 decat persoanele slabe. Doctorul Magdalena Pasarica a obtinut celule stem adulte din tesuturi adipoase prelevate de la persoane care au suferit operatii de liposuctie. Jumatate dintre celulele stem au fost expuse virusului Ad-36. Dupa o saptamana, majoritatea celulelor infectate s-au dezvoltat in celule adipoase, in timp ce celulele neinfectate nu au suferit modificari. Cercetatoarea si colegii sai incearca, in acest moment, sa descopere cauzele pentru care unele dintre persoanele infectate cu Ad-36 sunt predispuse la obezitate si altele nu. Conform declaratiilor cercetatorului roman, nu este exclus ca obezitatea sa fie provocata si de alti virusi.