Dietele personalizate in functie de ADN

Descoperirea ADN-ului a reprezentat un pas important catre intelegerea mecanismelor multor boli. Exista foarte multe afectiuni despre care se cunoaste ca au o componenta genetica in transmiterea lor. Ultimul deceniu a mai marcat un salt important facut de stiinta proiectul genomului uman, prin care fiecare gena a fost identificata impreuna cu efectul pe care il are in organism. Cu toate acestea, oamenii de stiinta inca nu pot explica pe deplin de ce dintre persoanele cu fond genetic asemanator, precum gemenii, unele fac anumite boli, altele nu, de ce unii oameni au regimuri alimentare bogate in grasimi si totusi nu fac boli de inima, in timp ce altii consuma moderat grasimi si au colesterolul mare?

Descoperirile recente, orientate indeosebi catre bolile grave, cu mortalitate ridicata, si-au gasit aplicabilitate si in mentinerea greutatii si dietele de slabit. O clinica din Statele Unite analizeaza mostre de ADN trimise de diferite persoane si recomanda o dieta care maximizeaza sansele de slabit si de a mentine o greutate optima. Ideea ca dimensiunile corpului sunt influentate de factori genetici nu este una noua, insa castiga din ce in ce mai mult teren pe masura ce oamenii de stiinta aduc noi informatii cu privire la cele aproximativ 600 de gene implicate in controlul dimensiunilor corporale. Conform oamenilor de stiinta, variatiile genetice ofera o explicatie plauzibila faptului ca doua persoane care consuma aproximativ aceeasi cantitate de hrana au forme si dimensiuni corporale total diferite.

Laboratorul acestei clinici identifica sapte gene considerate a fi cele mai importante in controlul greutatii corporale. Una dinte ele, GNB3, controleaza sensibilitatea organismului fata de insulina, hormon ce joaca un rol deosebit de important in formarea depozitelor adipoase. Persoanele cu aceasta gena sunt sfatuite sa-si reduca nivelul de insulina adoptand un regim sarac in glucoza. Gena NPY este responsabila de senzatia de foame si explica de ce unele persoane au un apetit mai mare decat altele. Posesorii acestei gene trebuie sa consume mese dese, sarace in calorii, pe baza de fructe si legume, pentru a-si potoli foamea pe parcursul zilei. Gena Beta3 stimuleaza foarmarea depozitelor adipoase la persoanele sedentare, de aceea cei cu acesta gena trebuie sa faca exercitii regulat.