Unt versus margarina

Unt versus margarina
Kudika
14 Noiembrie 2008

Unt sau margarina? In marea lupta pentru mentinerea colesterolului in valori normale oamenii se intreaba ce produse alimentare sa aleaga din marea varietate care exista pe piata. Intre unt si margarina parerile sunt impartite mai ales daca citim in reviste, ziare sau ne informam de la televizor, caci se pune foarte mult accent pe ideea de reclama. Sa analizam totusi in mod real calitatea acestor produse.

Unt sau margarina? In marea lupta pentru mentinerea colesterolului in valori normale oamenii se intreaba ce produse alimentare sa aleaga din marea varietate care exista pe piata. Intre unt si margarina parerile sunt impartite mai ales daca citim in reviste, ziare sau ne informam de la televizor, caci se pune foarte mult accent pe ideea de reclama. Sa analizam totusi in mod real calitatea acestor produse.

Margarina, mult timp un produs daunator

Daca veti intreba in zielel noastre un nutritionist ce produs ar recomanda, ati avea surpriza sa aflati ca ambele sunt recomandate. Untul, desi consumat zilnic creste colesterolul, totusi nu trebuie exclus din alimentatie. Margarina de asemenea.

La momentul actual producatorii de margarina au realizat importante schimbari in ceea ce priveste procesul de fabricare, astfel ca majoritatea efectelor nocive ale margarinei au disparut.

In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, cand untul era greu de procurat, o echipa de cercetatori americani au reusit sa produca margarina. Cum au realizat aceasta? Au adunat diverse uleiuri vegetale, le-au incalzit la 150 de grade Celsius (vitaminele si alte componente benefice din uleiuri sunt distruse la aceasta temperatura) iar mai apoi le-au hidrogenat in prezenta unor catalizatori de nichel, ca sa se intareasca. Din pacate insa in urma hidrogenarii se obtin acizi grasi de tip “trans” (buni pentru organism sunt cei “cis”). Acest tip de acizi grasi sunt foarte greu de transformat in energie de catre organism, mai des ei se depun la nivelul membranelor celulare, inhibandule functia si ducand la cresterea tensiunii arteriale, formarea placii de aterom, la cresterea colesterolului dar si la alte patologii mai grave, cum ar fi cancerul. De asemenea nichelul continut in acele margarine provoca probleme pulmonare si renale, iar cadmiul este unul dintre cele mai toxice metale grele.

In timp, margarina a suferit imbunatatiri, adaugandu-i-se coloranti, arome artificiale(de lapte, smantana), vitamine, iar in final cea mai buna imbunatatire face ca margarina sa devina un aliment sanatos.

Margarina non-hidrogenata, margarina light

In locul hidrogenarii uleiurilor vegetale, producatorii adauga mici cantitati de ulei de palmier modificat, astfel incat margarina nu mai prezinta acizi grasi trans nocivi. De cele mai multe ori, pentru persoanele cu risc de hipercolesterolemie (cresterea colesteroluli) nutritionistii recomanda doar aceste margarine, excluzand untul din alimentatie.

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:


Setari Cookie-uri