Copii cu posibilitati si disponibilitati superioare, exceptionali, talentati, supradotati, inzestrati, supranormali..., manifesta abilitati deosebite intr-un domeniu sau chiar in mai multe, depasind nivelul inteligentei medii, in plan abstract sau in cel practic-actional; au o capacitate sporita in rezolvarea problemelor, adoptand solutii creatoare. Inteligenta supradotatilor determina atat organizarea mentala cat si cea comportamentala, facilitand adaptarea la mediu si relationarea cu acesta. Astfel, un copil supradotat devine productiv si creator in conditiile cand intelectul sau cuprinde dimensiunile de flexibilitate, fluiditate, originalitate, esentializare si autoorganizare (reglare in raport cu realitatea).
Din perspectiva ideii selectarii copiilor respectivi si constituirea unor clase sau institutii specializate bazate pe o metodologie care sa accelereze procesul de instruire-educatie, 1-3% din totalul copiilor depasesc media dezvoltarii psihice. In sprijinul acestor copii se pot initia urmatoarele: 2 ani intr-unul, cursuri suplimentare, admiterea avansata in univesitati. Admiterea in scolile respective se poate face de timpuriu in raport de perioada de manifestare a capacitatilor; scoala, clasa trebuie sa dispuna de o baza materiala avansata, de cadre didactice cu inalta calificare.
Spune-ti parerea!