Siesta - beneficii surprinzatoare asupra sanatatii si frumusetii

Siesta - beneficii surprinzatoare asupra sanatatii si frumusetii
Kudika
7 Mai 2010

O mica perioada de odihna dupa masa de pranz permite refacerea organismului, devenind obligatorie celor care lucreaza dupa-amiaza sau in conditiile unui climat cald.

Articol scris in exclusivitate pentru cititorii Healthy.ro de D-na Dr. Mihaela
Gologan Medic Specialist Diabet Zaharat Nutritie Boli Metabolice CMU.

O mica perioada de odihna dupa masa de pranz permite refacerea organismului, devenind obligatorie celor care lucreaza dupa-amiaza sau in conditiile unui climat cald.

Mihaela Gologan Medic nutritionistAceasta stare de relaxare este benefica si pentru digestie sau pentru asimilarea nutrientilor, in conditiile in care masa de pranz este cea mai importanta masa a zilei. Este momentul in care datorita proceselor digestive intense, circulatia intracraniana devine mai lenta si apare o stare de somnolenta. In plus, dupa orele 13-14 apare o scadere a ratei metabolice, sunt orele la care cei mai multi dintre noi apelam la cafea sau alti stimulenti, iar mediteraneenii „trag un pui de somn”.

In schimb, o somnolenta exagerata nu este un raspuns normal in urma mesei, poate semnaliza un dezechilibru intre glicemie si insulinemie ce poate aparea dupa o masa cu continut ridicat de glucide.

Studii al NASA au aratat ca un somn de 10-20 minute poate creste productivitatea cu pana la 30% si imbunatateste in acelasi timp memoria si puterea de concentrare.

Ipoteza ca siesta de dupa-amiaza poate reduce riscul de boala coronariana ischemica a fost propusa pe baza unor studii care demonstrau ca populatia mediteraneana are o mortalitate cardiovasculara scazuta. La persoanele sanatoase, active, siesta poate actiona ca o modalitate de relaxare, de indepartare a factorilor stresanti, si se stie ca stresul are efecte adverse cardiovasculare atat pe termen scurt cat si pe termen lung.

Exista insa unele studii care arata ca un somn de dupa-amiza cu durata lunga, peste 2 ore, poate creste riscul de mortalitate cardiovasculara, in special la barbati; acest somn cu durata mai lunga s-a asociat cu o stare de sanatate precara, cu stare depresiva sau tulburari de somn nocturne.

De asemenea, au existat cercetari care au demonstrat cresterea riscului de aparitie a diabetului zaharat de tip 2 la cei care practicau in mod regulat acest obicei, cel mai probabil in legatura cu sedentarismul sau tulburarile de somn prezente in grupul celor care obisnuiau sa doarma dupa masa de pranz.

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:


Setari Cookie-uri