Complexul vitaminic B este esential pentru cresterea si dezvoltarea organismului dar si pentru o varietate de functii metabolice. Aceste vitamine joaca un rol important in activitatea unor enzime ce controleaza reactiile chimice din organism. Astfel de enzime sunt implicate in transformarea hranei in energie sau in alte substante utile organismului. Vitaminele B sunt gasite intr-o varietate de plante si de alimente de origine animala.

Par deshidratat, aspru si lipsit de stralucire? Am gasit solutia!

Astazi se stie cu certitudine ca vitaminele B sunt o parte importanta a dietei si ca prezenta lor in alimentatie ajuta la prevenirea multor afectiuni. Exista totusi un aspect asupra caruia cercetatorii nu au inca suficiente evidente – rolul vitaminelor din complexul B in scaderea riscului de cancer. Despre vitamina B9 (acidul folic) oamenii de stiinta sunt de parere ca ofera efecte protectoare fata de unele forme de cancer, insa mai sunt necesare numeroase studii pentru a confirma acesta banuiala. Dovezile stiintifice din prezent nu demonstreaza ca vitaminele B au proprietati terapeutice eficiente in tratarea cancerului.

Vitaminele B influenteaza mai multe functii importante din organism:

• Vitamina B1 sau tiamina si vitamian B2 sau riboflavina ajuta organismul sa produca energie si influenteaza enzimele din muschi, nervi si inima;
• Vitamina B3 sau niacina are de asemenea un rol important in producerea de energie la nivel celular si in mentinerea sanatatii pielii, sistemului nervos si aparatului digestiv;
• Vitamina B5 (acidul pantotenic) influenteaza cresterea si dezvoltarea normala;
• Vitamian B6 (piridoxina) este implicata in metabolismul proteic si se gaseste in special in globulele rosii, sistemul nervos si parti din sistemul imunitar.
• Vitamina B7 sau biotina este implicata in sinteza hormonilor si in metabolismul proteinelor, carbohidratilor;
• Vitamina B9 (acidul folic) contribuie la producerea si repararea ADNului si la fabricarea globulelor rosii ale sangelui;
• Vitamian B12 sau cobalamina este importanta pentru cresterea si dezvoltarea corpului. Mai este implicata in producerea globulelor rosii, functionarea sistemului nervos si in metabolismul carbohidratilor.

Ce produce carenta vitaminelor B?

Deficientele vitaminelor B produc anemie, oboseala, scaderea apetitului, dureri abdominale, depresie, amorteli si parestezii ale bratelor, crampe musculare, infectii respiratorii, caderea parului, intarzieri in crestere la copii, malformatii congenitale la nou nascuti.

Femeile insarcinate sau cele care alapteaza au un necesar de acid folic mai crescut fata de celelalte persoane.

Nutritionistii sunt de parere ca o dieta echilibrata din care nu lipsesc produsele din cereale, fructele si legumele, este suficienta pentru a asigura organismului toate vitaminele complexului B de care acesta are nevoie. Pentru a obtine dozele zilnice recomandate din vitaminele complexul B, sunt necesare cantitati foarte mici din aceste vitamine. Din pacate, foarte multa lume are o alimentatie incorecta, lipsita de surse de vitamine B (fructe, legume). Aceste persoane au nevoie de suplimente pentru a evita carentele si afectiunile pe care acestea le produc.

Iata cele mai importante surse alimentare pentru vitaminele din complexul B:

• Vitamina B1 si B2 se gasesc in cereale si produsele derivate, dar mai ales in cerealele integrale. B1 se mai gaseste in cartofi, carnea de porc, ficat, fructe de mare, fasole. Surse de B2 mai sunt painea fortifiata, ficatul si legumele cu frunze verzi.

29 De Alimente care contin ACID FOLIC
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: