In spatele simptomelor usoare care ne perturba buna dispozitie, energia si randamentul psihic si fizic se afla adesea stresul. Pentru ca acest cuvant este inteles vag de multa lume, il voi defini succint ca fiind un ansamblu de factori pozitivi sau negativi pentru organism, dar care prin natura sau intensitatea lor au actiune nociva.

Par deshidratat, aspru si lipsit de stralucire? Am gasit solutia!

Factorii negativi au intotdeauna influente nocive asupra organismului, determinand ceea ce se cheama distres. Acesti factori pot fi de natura organica (bolile, foamea, stresul oxidativ cand corpul are nevoie de antioxidanti etc.), fizici (frig), chimici (hormonali, arsuri etc), emotionali etc.

La celalalt capat se regasesc factorii care in mod normal au efecte pozitive asupra organismului, dar care in anumite circumstante devin nocivi. Spre exemplu daca cineva efectueaza o activitate care ii place, in scurt timp se va simti bine, se va relaxa ori energiza, se va binedispune (de exemplu picteaza). Daca insa aceasta activitate este prea lunga sau prea intensa, ea devine epuizanta, devenind un stres (picteaza luni la rand, zi de zi de exemplu). Un alt exemplu de eustres reprezinta o surpriza impresionanata pentru un cardiac, de exemplu un batran isi revede fiica venita din strainatate, insa ca o surpriza, fara sa fi stiut dinainte sa aiba timp sa se obisnuiasca cu gandul. Batranul pote face un infarc, iata deci cum bucuria devine un stres.

Insa cel mai nociv este distresul si la el ne vom referi in acest articol.

Alimentatia

Aceasta este deosebit de importanta pentru buna functionare a organismului. Daca toate sistemele corpului primesc nutrientii si oxigenul necesar (acesta din urma se obtine prin sport), atunci este firesc ca toate mecanismele de adaptare si rezistenta la stres sunt mai bune. De asemenea pentru stresul oxidativ si cel metabolic sau chiar hormonal vitaminele sunt indispensabile. Este bine ca persoanele care tin diete de slabire sau au un regim de hrana haotic din cauza serviciului sa ia o pastila cu vitamine pe zi. Atentie, atunci cand luati vitamine trebuie sa stiti cateva lucuri: acestea niciodata nu se iau separat, pentru ca ele actioneaza sinergic, spre exemplu nu luati doar vitamina A sau E etc, ci combinate (A, E, C, B, acid folic etc), nu luati niciodata doza dubla si luati pastila cu vitamine intotdeauna in timpul mesei, altfel sansa de absorbtie in organism este foarte mica. Mancati cat mai multi antioxidanti (fructe, legume), dulciuri din cereale, iaurturi, supe si carne preparata la gratar.

GROAZNIC: Ce spun medicii ca se intampla in corpul nostru cand suntem STRESATI
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: