Bacteria situata pe locul II in topul celor mai raspandite infectii din lume

Probabil ati crede ca aceasta bacterie este una de care ati auzit foarte des, cum ar fi Candida sau o bacterie ce provoaca boli dermatologice, afectiuni care se transmit usor, ori pate una ce determina frecventele infectii respiratorii. Din pacate, aceasta bacterie care ocupa locul II in clasamentul celor mai raspandite infectii bacteriene din lume, dupa caria dentara, nu este atat de cunoscuta publicului si ca atare prea putini oameni se gandesc sa se protejeze ori sa testeze daca nu au fost infectati, pentru a putea trata infectia.

Infecteaza peste 50% din populatie, avand rata de mortalitate similara accidentelor rutiere

Da, aceasta bacterie infecteaza peste 50% din populatie, in stadii incipiente poate fi asimptomatica, de cele mai multe ori provoaca boli cronice si se transmite deosebit de usor: prin sarut, prin mancatul sau bautul din recipiente folosite de alte persoane, prin utilizarea la comun a produselor de igiena orala (exista in saliva), prin folosirea neigienica a toaletelor (se elimina si prin scaun), prin nespalarea manilor, prin consumul alimentelor nespalate, apei nepotabile si lista poate continua. Asadar, este usor sa te infectezi cu aceasta bacterie.

Este vorba despre Helicobacter Pylori, o bacterie descoperita prin anul 1875 de catre cercetatori germani care, in lipsa aparaturii necesare izolarii si cresterii pe culturi, bacteria nu a putut fi foarte bine studiata. Mai tarziu insa s-au aflat despre aceasta multe informatii utile care au putut duce la intelegerea virulentei, fiziopatologiei infectiei si la gasirea unor metode relative de tratament, pentru ca in prezent nu sunt metode de tratare comode pentru pacient si cu putine riscuri, incercandu-se gsirea unor metode mai bune.

Forma acestei bacterii este helicoidala, de unde ii vine si numele (HELICObacter), lucru ce o ajuta sa reziste actiunii agresive a sucului gastric si totodata sa patrunda in mucusul gastric, sa se ataseze de celulele epiteliale (rareori ajunge in mucoasa gastrica) si sa se fereasca de atacul sistemului imunitar. Este o bacterie “desteapta” care produce local o inflamatie datorita incercarii elementelor sistemului imun de a o izola, de a o fagocita (exista celule care “mananca” microbi, cum ar fi macrofagele), astfel aceastea incerca sa o distruga, insa rezultatul este exact invers: chiar celulele sistemului imun sunt distruse. Local sunt eliberate o serie de substante imune cu rolul de a ataca membrana bacteriana si de a o distruge, cum sunt unele citokine, insa aceste substante distrug si membranele celulelor epiteliale, in final distrugand propriul tesut gastric. Helicobacter rezista bine si acestui atac, reusind sa se inmulteasca in mucoasa gastrica. Netratata, infectia cu Helicobacter poate produce gastrita cronica, ulcere gastrice (7 din 10 ulcere gastrice sunt date de H.P.), ulcere duodenale (9 din 10 ulcere duodenale sunt date de H.P) si, in final, cancer gastric, un bun procent din cancere gastrice avand la baza infectie cu Helicobacter pylori. Insa pentru ca pacientul sa ajunga la cancer este nevie si de alti factori decat infectia cu H.P., cum ar fi predispozitia genetica, alimentatia, stresul intens, dereglari ale sistemului nervos vegetativ, reflux gastrobiliar (sucul biliar ajunge retrograd in stomac, bila fiind bazica iar sucul gastric acid, astfel determina leziuni ale mucoasei gastrice care in timp favorizeaza degenerarea in cancer gastric) etc.

3 Aprilie 2009