9 Sfaturi pentru a infrunta caldura

9 Sfaturi pentru a infrunta caldura
Kudika
21 Iulie 2009

Vara este in toi si zilele toride ne pot influenta serios felul in care ne simtim, randamentul, buna dispozitie si, de ce nu, imaginea. Caldura reprezinta un factor de stres pentru organism si avem nevoie de energie pentru a infrunta temperaturile ridicate, pentru a minimaliza raspunsul sistemic al organismului si a inlatura raul produs de caldura. In cazul persoanelor sensibile sau suferinde de unele boli cronice, cum ar fi cele ale aparatului cardio-vascular, caldura reprezinta un adevarat dusman al starii de sanatate si poate pune in pericol chiar viata. De aceea este necesar sa cunoastem cateva reguli simple insa deosebit de utile pentru a preveni efectele nedorite ale caldurii asupra organismului.

Vara este in toi si zilele toride ne pot influenta serios felul in care ne simtim, randamentul, buna dispozitie si, de ce nu, imaginea. Caldura reprezinta un factor de stres pentru organism si avem nevoie de energie pentru a infrunta temperaturile ridicate, pentru a minimaliza raspunsul sistemic al organismului si a inlatura raul produs de caldura. In cazul persoanelor sensibile sau suferinde de unele boli cronice, cum ar fi cele ale aparatului cardio-vascular, caldura reprezinta un adevarat dusman al starii de sanatate si poate pune in pericol chiar viata. De aceea este necesar sa cunoastem cateva reguli simple insa deosebit de utile pentru a preveni efectele nedorite ale caldurii asupra organismului.

Odata cu cresterea temperaturii organismul activeaza mecanismele prin care incearca sa mentina temperatura corporala in limite normale, astfel intensifica ritmul cardiac si respirator, poate creste usor tensinea cu scopul ca sangele in periferie sa ajunga in cantitate mare sub piele unde ar trebui sa se poata “racori”. De aceea sunt recomandate vara dusurile cu apa calduta spre rece (atentie, nu rece pentru ca produce vasoconstrictie si totodata poate crea un soc cardiac – vezi infarctele miocardice ale tinerilor care sar in ape reci cand sunt infierbantati). Imbracamintea stramta trebuie evitata pentru ca micsoreaza fluxul sanguin periferic si totodata nu lasa pielea sa respire. In cazurile de supraincalzire, cand mecanismele de protectie ale organismului sunt depasite, persoana respiectiva poate face frisoane, poate lesina sau, in cazul in care se asociaza cu deshidratatrea masiva, dezechilibrele hidroelectrolitice pot fi suficient de severe incat sa survina chiar moartea.

Sfaturi pentru a infrunta caldura

1. Hidratarea

In primul rand trebuie sa va hidratati suficient pentru ca apa este principalul element implicat in mecanismele de termoreglare: se elima cutanat prin transpiratie si mentine tegumentele reci si totodata se elimina si pulmonar sub forma de vapori. Apa asigura fluxul sanguin optim pentru mecanismele de termoreglare subcutanate si tot apa regleaza marea majoritate a metabolismelor, fiind atat mediu de schimb cat de de cedare a oxigenului sau energetic atunci cand vorbim de ciclul aerob. Iata deci cat de importanta este hidratarea. Se recomanda ca lichidele pe care le consumati sa fie la temperatura camerei sau usor caldute, insa in nicun caz fierbinti, asa cum circula un mit. Organismul se lupta cu mentinerea caldurii, iar daca noi ii vom oferi bauturi fierbinti va trebui sa lupte si cu acest surplus de cladura, concluzionand: nu il ajutam deloc. Nici bauturile reci cu cuburi de gheata nu sunt foarte sanatoase, sensibilizand faringele si amigdalele de la acest nivel si totodata stomacul. Este greu de apreciat canttatea optima de lichide pe zi, aceasta variaza de la om la om in functie de activitatile acestuia, rata metabolica, varsta etc. Pentru a putea generaliza, trebuie sa simtiti nevoia sa mergeti la toaleta macar o data la doua-trei ore (considerand ca aveti activitati dinamice, altfel puteti merge si mai des daca aveti munca de birou sau stati acasa).

Vizionare placuta

Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:


Setari Cookie-uri