La fel ca si respiratia, somnul este un mecanism semi-automat: te poti lipsi de el ceva timp, insa organismul nu poate supravietui si intervine imediat impotriva vointei constiente a fiecarui individ. Daca ai ocazia sa mergi la o petrecere, iti spui ca merita sa faci o noapte alba, insa stii ca vei recupera in zilele urmatoare, negresit. Sa vedem cateva lucruri interesante, cu privire la acest domeniu fascinant...

5 probleme cu dormitorul tău din cauza cărora nu te poți odihni

Opt ore de somn sunt suficiente?

Da si nu. Somnul depinde de fiecare organism in parte. Daca cineva se va simti perfect odihnit dupa opt ore, altcineva va avea aceeasi stare dupa doisprezece ore sau, din contra, numai patru. In general, bebelusii dorm cam 16 ore pe zi. Apoi, la pubertate, cand corpul trece printr-o serie de modificari hormonale, simti nevoia sa dormi mai mult. Ceva mai tarziu, somnul nu mai variaza cu varsta, demontand mitul ca persoanele in varsta dorm numai cateva ore pe noapte.

Conteaza somnul de la amiaza?

Bineinteles ca da. Corpul uman are doua cicluri importante in ceea ce priveste odihna: unul mare seara si unul mai mic, la amiaza, situat undeva intre orele 13 – 15. Tocmai de aceea, orarul scolar ar fi bine sa nu se suprapuna peste aceste ore, cand elevii sunt amortiti si nu se pot concentra corespunzator. Este indicat sa se apeleze la somnul din timpul zilei, intrucat are beneficii enorme asupra sanatatii, bunei dispozitii, memoriei sau concentrarii in diverse activitati. Batranii apeleaza cu incredere la aceasta pauza mica de somn, iar gestul ar trebui facut de catre oricine.

Poate cineva trai fara sa doarma?

Aici exista relatari care pana la urma nu se dovedesc a fi decat mituri. In mod normal, chiar si dupa o singura noapte fara somn, efectele se resimt. Desigur, exista numeroase afectiuni care au legatura cu somnul (cercetatorii au gasit pana acum 88), dintre care cea mai cunoscuta este insomnia. Dar asta nu inseamna ca somnul nu exista, ci au loc numai afectiuni in legatura cu inducerea sau mentinerea somnului. Multe din aceste afectiuni se rezolva cu o medicatie adecvata, altele nu.

Ce trebuie sa faca cineva pentru a dormi mai bine?

Lumea confunda dormitorul cu livingul sau chiar si cu bucataria. Cand te duci la culcare, te asezi comod in pat, fara mancare, fara televizor. Ideal ar fi sa nu ai griji deloc, scriind totul pe o bucata de hartie. Cu o relaxare desavarsita, astepti. Daca nu vrea sa vina, nu apela la televizor. Pur si simplu gaseste o activitate monotona, repetativa. Numaratul oilor poate merge, bataitul din picior la fel. Somnul are o faza prima, superficiala, care dureaza cam 5 – 10 minute. Apoi vine o faza mai profunda care tine 30 de minute. Ciclul de 90 de minute este completat de faza REM, in care au loc si visele, trecerea memoriei din starea temporara in starea permanenta precum si alte procese deosebit de importante. Calitatea somnului depinde de numarul de cicluri complete. Este indicat si prinderea orelor 24, respectiv 06, cand secretia de STH este maxima.

Cum sa dormi putin, dar sa te trezesti odihnit
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor: