Cele mai importante realizari medicale ale anului 2008

Anul care tocmai a trecut a consemnat numeroase succese in domeniul medical, de la inovatii tehnologice la interventii chirurgicale avangardiste, de la producerea unor noi medicamente la dezvoltarea unor analiza mai performante.

In urma unui traumatism, pacienta a ramas desfigurata iar operatiile la care fusese supusa pana atunci nu au avut succes. Interventia care i-a refacut fizionomia a constat in transplantarea pleopelor inferioare, obrajilor, nasului si a unor oase ale masivului facial.

ADN-ul cancerului a fost decodificat:

Un pas important in lupta cu cancerul a fost facut de cercetatorii unei universitati americane care au reusit, pentru prima data, sa decodifice intregul genom al unei peciente ce suferea de cancer, descoperind cu acesta ocazie opt noi mutatii care pot provoca leucemia. Studiul, publicat in jurnalul Nature, s-a desfasurat in cadrul laboratoarelor de la Universitatea Washington din St. Louis si a constat in secventierea genelor din ADN-ul provenit din celulele unei tumori obtinute de la o femeie in varsta de 50 de ani, decedata din cauza unei forme foarte agresive de leucemie.

Cercetatorii au analizat si comparat ADN-ul provenit din celulele tumorale cu ADN-ul obtinut din celulele sanatoase din pielea aceleiasi paciente. Mutatiile genetice descoperite de oamenii destiinta nu erau ereditare, ci pacienta le dezvolatase pe parcursul vietii.

Inflamatia arterelor este o cauza a infarctului

Colesterolul este un factor de risc major pentru bolile cardiovasculare dar, cu toate acestea, jumatate din cazurile de infarct miocardic se produc la persoane cu nivele normale de colesterol. In urma unor studii, medicii au confirmat existenta unui alt factor de risc, probabil la fel de puternic ca si colesterolul, pentru bolile de inima: inflamatia, implicata si in artrita si alte boli autoimune.

Colesterolul si placile de aterom sunt totusi principalii indicatori ai bolii cardiace, dar inflamatia poate fi la fel de importanta pentru ca poate declansa boala prin destabilizarea placilor de aterom si desprinderea fragmentelor ce obstrueaza arterele inimii.

Viitorul tratament al cancerului: terapia genica

Cercetatorii au facut doua descoperiri importante cu privire la formele agresive de cancer. Prima este descoperirea unei gene numite Id1, foarte activa in aceste tumori. A doua observatie a oamenilor de stiinta este ca prin blocarea genei Id1 se produce senescenta tumorii – ea intra intr-o stare in care celulele maligne nu se mai inmultesc si incepe sa se micsoreze.

Desi exista sute de gene implicate in cresterea si dezvoltarea cancerului de san, ultimele studii s-au concentrat asupra genei ID1 pentru ca cercetarile anterioare au aratat ca acesta gena, desi este activa in mod normal numai la embrionul care se dezvolta in uter, ea se reactiveaza la persoanele cu unele forme de cancer precum cancerul de san.

Un articol de Ciprian Chitu