Incepand cu data de 1 iulie 2008, pachetele de tutun comercializate in Romania sunt inscriptionate cu avertismente de sanatate ce contin imagini (pictograme).
Studiul realizat la nivelul adolescentilor – “Impactul pictogramelor de pe pachetele de tigari asupra adolescentilor din Romania” – a aratat ca aproximativ jumatate dintre adolescenti au atitudini si comportamente de respingere fata de tigari din cauza imaginilor inscrise pe pachetele de tigari. Unul din doi adolescenti incearca in mare sau foarte mare masura sentimente de „dezgust sau scarba” generate de imaginile tiparite (50%) pe pachetele de tigari; 45% dintre adolescenti incearca sentimente de „ingrijorare si neliniste”. Studiul arata ca pictogramele influenteaza decizia adolescentilor de a se apuca sau nu de fumat: 51% dintre tineri au declarat ca sunt influentati in foarte mare sau
mare masura in acest sens. Sunt influentati şi tinerii care deja fumeaza: jumatate dintre ei declara ca au incercat sa renunte la fumat din cauza avertismentelor de sanatate. Ca urmare a inscriptionarii, tinerii adopta un comportament de evitare a mesajelor: 30% acopera imaginea atunci cand sunt luate tigarile din pachet, 28% nu privesc pachetul atunci cand iau o tigara şi 23% cumpara sau cer vanzatorului un anumit tip de pachet de tigari cu un anumit text. Studiul arata totodata ca, in prezent, un adolescent din cinci (19%) este fumator zilnic, 17% sunt fumatori ocazionali, iar aproape doua treimi (64%) sunt nefumatori.
Spune-ti parerea!